Klart for Nordea Accelerator

27-10-15 10:11 | Digitalbanken

Over 170 oppstartsbedrifter fra hele verden har søkt om å få delta i Nordeas Accelerator-program.  Fra november vil 10 utvalgte oppstartsbedrifter starte opp arbeidet ved Nordeas kontorer i Vallila i Helsinki. Målet er å finne innovative digitale løsninger for kunden.

- Det var moro å motta søknader fra mange interessante Fintech-selskaper over hele verden, inklusive India og USA. Vi har nå valgt ut 10 oppstartsbedrifter som vi vil inngå et tremåneders samarbeid med, sier Christian Bornfeld, lederen for Digital Banking i Nordea.

En ny læringsarena

En ny og innovativ kontorplass venter oppstartsbedriftene i Vallila, og eksperter fra hele Nordea vil stå til disposisjon for bedriftene. Oppstartsbedriftene vil også få støtte fra Nestholmas mentorpool som er Nordeas samarbeidspartner i prosjektet.

- Vi er veldig spente på dette og gleder oss til det kommer i gang. Da kan vi virkelig fokusere på å gjøre noe helt nytt og forskjellig, sier Jussi Mekkonen, som er nestleder i Banking Finland.

- Vi ønsket å være med på Nordea Accelerator for å utfordre oss selv. Det er viktig for oss å være i et miljø hvor vi hele tiden utfordres av både kunder og investorer i alt vi gjør, sier Jouko Salonen, som lanserer en oppstartsbedrift kalt Nordledger. Nordledger utvikler en finanstjeneste som skal bli en del av leverandørkjedene som tilbyr finansiering eller trenger finansiering av arbeidskapital.

Les mer om programmet i ComputerWeekly: Nordea Bank launches startup accelerator to boost fintech innovation

Mange frivillige mentorer i Nordea

- Jeg ønsker å takke alle søkerne, og jeg er veldig glad for å se hvor stor interesse det har vært for prosjektet også utenfor Norden. Det har også blitt møtt med stor interesse internt i banken. Nesten 70 kollegaer fra hele Nordea har sagt seg villige til å stille som mentorer for oppstartsbedriftene. Dette er et høyt antall og det viser at vi har mye gründerånd i medarbeiderne våre. Vi håper å kunne gi så mange som mulig av dem en mentoroppgave, sier Christian Bornfeld.

Det er fortsatt mulig å bli valgt ut til programmet i Slush Ultrahack, som arrangeres i Helsinki i begynnelsen av november. Ultrahack er et stort arrangement hvor et stort antall kodere utvikler løsninger på utfordringer som legges frem av fremtredende private og offentlige virksomheter.

De utvalgte bedriftene så langt er:

• B2B Pay  (GER)
  • Feelingstream (EST)