Nordea første bank i Norge i nytt teknologisamarbeid

Nestleder i Nordea Transaction Products og medlem av DLGs styringsgruppe Erik Zingmark
29-10-15 8:00 | Digitalbanken

Distributed ledger, som for eksempel blockchain, er en teknologi som deler informasjon mellom alle partene i et nettverk. Transaksjonene bekreftes gjennom en konsensusprosess som gjør dem kryptert, umulig å forfalske og raskere. Teknologien har potensial til å revolusjonere finanssektoren og kan for eksempel brukes i forbindelse med betalinger, valutahandel, utstedelse av verdipapirer og myndighetsrapportering

Hensikten med samarbeidet er å utforske og utvikle kommersielle bruksområder og etablere felles standarderfor den globale finanssektoren.

- Skal skape bedre kundeopplevelser

- Vi jobber kontinuerlig med å skape enda bedre kundeopplevelser, og som største bank i Norden er det naturlig for oss å delta i et internasjonalt samarbeid for å utvikle nye banktjenester, sier Erik Zingmark, nestleder i Nordea Transaction Products og medlem av DLGs styringsgruppe.

Flere av Nordeas eksperter kommer til å delta i de ulike arbeidsgruppene og samarbeide om analyse, tester, design og teknologi for å sikre at kravene til sikkerhet, pålitelighet, ytelse, kapasitet og compliance blir ivaretatt.

- Den raske teknologiske utviklingen fører til store endringer i kundeadferd. Vi vil utvikle de beste digitale opplevelsene for kundene våre og foretar nå omfattende investeringer i nye IT-systemer og annen ny teknologi for å være konkurransedyktige i det nye banklandskapet. Derfor er dette et veldig relevant samarbeid for oss, sier Erik Zingmark.

Mer om samarbeidet:

DLG: Distributed Ledger Group, DLG, er et samarbeid mellom 25 globale banker: BBVA, Bank of America, Bank of New York Mellon, Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ Financial Group, Barclays, Citi, Commerzbank, Commonwealth Bank of Australia, Credit Suisse, Deutsche Bank, Goldman Sachs, HSBC, JP Morgan, Morgan Stanley, Mizuho, National Australia Bank, Nordea, Royal Bank of Canada, Royal Bank of Scotland, SEB, Société Générale, State Street, Toronto-Dominion Bank, UBS og UniCredit.

R3: R3-teamet består av veteraner fra finansnæringen, teknologer og gründere av ny teknologi, som kombinerer ekspertise fra elektroniske finansmarkeder, kryptografi og digitale valutaer. R3 har kontorer i New York, London og San Francisco hvor de sammen med partnerne sine jobber med å definere, designe og utvikle neste generasjons teknologi for finanssektoren.

Blockchain: Den mest kjente distributed ledger er den som brukes til kryptovalutaen Bitcoin, og som ofte kalles blockchain. Bitcoins blockchain er bare ett eksempel på hvordan en kan brukes. Eksempler på andre distributed ledgers er Ripple, Ethereum og Hyperledger, og mange andre er under utvikling.