Svindelforsøk via SMS

18-11-15 16:08 | Aktuelt

Nordea iverksetter umiddelbart tiltak når det blir oppdaget at det blir sendt ut falske mailer og SMS-er. Vi vil også umiddelbart sette i gang med å ta ned de nettsidene slike falske linker fører til.

Har kunder gitt fra seg sensitiv informasjon til tredjepart vil banken gjennomføre nødvendige tiltak for å forhindre ytterligere følger. Dette kan omfatte midlertidig sperring av den gjeldende nettbankavtalen eller begrensninger for bruken av nettbank.

Ta kontakt med oss umiddelbart dersom du mistenker svindelforsøk:

• Personkunder kan kontakte Kundeservice Privat på 06001
  • Bedriftskunder kan kontakte Kundeservice Bedrift på 06002

Om mulig kan du sende inn skjermbilder av den mistenkelige nettbanksituasjonen, SMS-en eller mailen til on.aedron@lednivstten. SMS’er kan alternativt videresendes til 06001. Begynn SMS’en med «MAL», så kommer det til rett sted.

Slik sikrer du deg mot nettbanksvindel:

• Se på adressefeltet i nettleseren: Det er https://www.nordea.no/ som er Nordeas nettportal
  • I Nordeas nettbank blir adresselinjen grønn og du ser en hengelås
  • Skal du logge inn i nettbanken– skriv alltid nordea.no inn manuelt
  • Nordea sender aldri e-post eller SMS med lenke til nettbanken – aldri gå inn i nettbanken via en lenke du får tilsendt
  • Banken vil aldri be om at du oppgir opplysninger som passord, kontonummer etc. over telefon, SMS eller e-post
  • Om du mistenker at du har mottatt en falsk e-post eller SMS, slett den øyeblikkelig, men ta gjerne en skjermdump som du sender til banken.
  • Husk å logge helt ut av nettbanken når du er ferdig.
  • Pass på at datamaskinen du bruker er fornuftig sikret og vedlikeholdt.
  • Vær forsiktig med å bruke ukjente PC-er til nettbanktjenester.
  • Varsle alltid banken om mistenkelige hendelser.

Vis aktsomhet

Som bank er vi avhengig av at kundene opptrer aktsomt og i tråd med retningslinjer for sikker nettbankbruk.

Det stilles høyere aktsomhetskrav til bedriftskunder enn til privatkunder da bedrifter anses som en profesjonell aktør. Det er også slik at det ikke er mulig for en tredjepart å logge seg inn i nettbanken din uten at de først har fått tilgang til innloggingsdetaljene dine. Kontakt derfor banken umiddelbart dersom du er usikker på, eller tror du har gitt fra deg sensitiv informasjon til andre enn banken.

For bedrifter anbefaler vi å aktivisere muligheten for at mer enn en person bekrefter betalinger i nettbanken

Les mer om sikkerhet på www.nordea.no/sikkerhet.