Nordea best på ansvarlighet

19-11-15 11:00 | Aktuelt | Priser

Nordea Asset Management tildeles pris for beste ESG-prosess i Europa for andre år på rad av tidsskriftet Capital Finance International.

Ifølge juryen har Nordea gjennomgående ligget i forkant når det gjelder ansvarlige investeringer og brukt miljømessige, sosiale og forretningsetiske faktorer (ESG) som er en måte å redusere risiko og oppnå de beste mulighetene på.

"Nordea Asset Management har utviklet en vinneroppskrift for investeringer som tar hensyn til hele spektret av miljømessige, sosiale og forretningsetiske parametere i alle sine aktivt forvaltede fondsprodukter", sier det London-baserte tidsskriftet Capital Finance International (CFI).

Som en av de første bankene i Norden som undertegnet FNs prinsipper for ansvarlige investeringer, har Nordea forpliktet seg til å ta hensyn til miljømessige, sosiale og forretningsetiske faktorer (ESG) i alle sine analyser og til å utøve aktivt eierskap. I fjor var Nordea i dialog med over 150 selskaper. Ifølge juryen i CFI har Nordea Asset Management opparbeidet seg et "formidabelt omdømme for sin aksjonæraktivisme".

- Vi er beæret og stolte over å ha blitt tildelt denne prisen for andre år på rad. Det bekrefter at vi er på riktig spor når vi plasserer ESG-hensyn i kjernen av våre investeringsprosesser, sier Sasja Beslik, leder for ansvarlige investeringer i Nordea.

Tidsskriftet Capital Finance International dekker fagområdene økonomi, finans og industri. Dette er andre gang CFI deler ut en pris for beste ESG-prosess. Tidligere har tidsskriftet i første rekke fokusert på forretningsetiske forhold. Vinneren kåres av en egen jury i CFI, basert på nominerte kandidater.

Nordea Asset Management er en del av Nordea Bank AB, som med sine 11 millioner kunder er det største finanskonsernet i Norden.