Nå kan du logge inn med fingeravtrykk på Android

Et bilde v en Android-telefon
22-04-16 11:00 | Aktuelt | Digitalbanken

Nå kan også Android-brukere logge inn med fingertrykk i Nordeas mobilbank. Nordea er med det den første banken i Norge som gir kundene denne muligheten.

Kunder med iPhone har kunnet logge inn på denne måten en stund, men fra i dag kan også Android-brukerne logge inn sikkert med fingeravtrykk, riste for å logge ut og chatte med kundeservice hele døgnet 365 dager i året fra sine mobiler.

– Etter at vi lanserte blant annet Touch ID for iPhone, har mange av kundene våre etterspurt denne funksjonaliteten også på Android. Det er derfor veldig gledelig å kunne tilby den samme raske innloggingen og enkle tilgangen til egen økonomi til kundene våre med Android-telefoner, sier Roni Hercz, ansvarlig for mobilbanken i Nordea Norge.

Siden slutten av fjoråret, da Touch ID ble lansert til alle iPhone-brukere, har det blitt en stor suksess og det er blitt foretatt 16 millioner innlogginger på denne måten i Nordeas mobilapper. I Norge skjer nå hver fjerde innlogging på iPhone med Touch ID.

Kundeservice på innerlomma
En annen nyttig funksjon som nå også blir tilgjengelig for Android er kundeservice rett i mobilbanken, som gir kundene en enkel og rask tilgang til personlig råd og hjelp. Kundene kan chatte, se ventetid eller ringe Kundeservice 24/7 direkte fra appen.

- Det skal være enkelt å komme i kontakt med oss og få svar på det man lurer på. Med integrert kundeservice håper vi å oppfylle kundenes krav til tilgjengelighet og svartid, sier Roni Hercz.

Nordeas mobilbank kan hentes i App Store eller Google Play.

Hva vil det si å logge inn med fingeravtrykk?

• Når du logger inn i mobilbanken bruker du vanligvis BankID eller en selvvalgt PIN-kode (forenklet innlogging).
  • Nå kan du logge inn i mobilbanken kun ved hjelp av fingeravtrykket ditt. Du slipper altså å skrive inn fødsels- og personnummer, samt passord. Kodebrikke eller BankID på mobil trenger du kun dersom du skal utføre betalinger.
  • Du kan logge inn, sjekke saldo, overføre penger mellom egne kontoer og logge ut på mindre enn 15 sekunder. I tillegg kan ingen kopiere kodene dine ved å se over skulderen din.
  • Innlogging med fingeravtrykk er en teknologi som ligger i telefonen din, så hva slags telefon du har avgjør om du har denne muligheten eller ikke.
  • På iPhone støtter vår mobilbank alle telefoner med fingeravtrykkleser, det vil si iPhone 5S eller nyere som kjører iOS9. Du kan også bruke denne teknologien på iPad Air 2, iPad mini 3 og iPad Pro som kjører iOS 9.
  • På Android støtter vi de fleste telefonene med fingeravtrykksleser dersom operativsystemet er Android 6 eller høyere, samt enkelte Samsung-telefoner som kjører Android 5.

Nytt i Mobilbanken april 2016:

• Fingeravtrykksinnlogging (Android)
  • Rist for å logge ut (Android)
  • Sikker Chat med visning av ventetider (Android)
  • Utvidet meny med lenker til (iPhone og Andoid):

- Persondialogen (Nordea Liv)
             - Start pensjonssparing
             - Kjøp livsforsikring