Resultatfremgang i krevende kvartal

27-04-16 7:05 | Pressemeldinger | Aktuelt | Om Nordea

Nordea Bank Norge fikk et driftsresultat på 1595 millioner kroner for 1. kvartal 2016. Driftsresultatet er 53 millioner kroner, 3 prosent bedre enn 4. kvartal 2015.

- Dette er gledelige tall sett i lys av at det er krevende tider i norsk økonomi. Vår solide finansielle posisjon gjør at vi kan være til stede for våre kunder, også når det er økonomisk ruskevær. Det gjør oss til en attraktiv samarbeidspartner, sier Snorre Storset, administrerende direktør i Nordea Bank Norge.

Konkurransesituasjonen i bankmarkedet har gitt økt press på marginene i perioden. Driftsinntektene for kvartalet er 3065 millioner kroner, en reduksjon på 11 prosent fra 1. kvartal 2015. Samtidig er driftskostnader redusert med 50 millioner i samme periode.

Tap på utlån ble 261 millioner kroner, en reduksjon med 25 prosent sammenlignet med 4. kvartal 2015. Utlånstap er dermed på nivå med 1. kvartal 2015.

- Vi har en god portefølje, og ser at tapene holder seg på et moderat nivå. Selv om oljerelatert næring opplever tøffe tider, ser vi at andre deler av økonomien går veldig godt. Mange bedrifter er likevel avventende til å foreta nye investeringer. Etterspørselen etter kapital i bedriftsmarkedet er moderat, sier Storset.

Nordea Bank Norge opplever vekst både på innskudd og utlån gjennom 1. kvartal. Veksten i boliglånsvolum i kvartalet var annualisert 4 prosent. Utlån mot bedrifter er derimot redusert med 1,5 prosent i samme periode.

Ren kjernekapitaldekning etter overgangsreglene (inkludert resultat for perioden) økte fra 13,2 til 16,1 prosent fra 1. kvartal 2015 til 1. kvartal 2016.