Nordea lanserer crowdfunding-tjeneste

Twitter-crowdfunding
02-05-16 22:45 | Aktuelt | Digitalbanken

Nordea skal som første bank i Norden tilby kundene en aksjebasert tjeneste for grasrotfinansiering eller crowdfunding, som det heter.  Nordea holder på å utvikle en nettbasert tjeneste som skal sette bedrifter som trenger kapital i kontakt med investorer.

Tjenesten blir lansert i Finland i løpet av få måneder.

– Årsaken til at Finland er først ut er at de der har kommet lengre når det gjelder lovgivningen rundt denne type tjenester enn i de andre nordiske landene. Basert på erfaringene vi nå gjør oss i Finland, vil vi se på muligheten for å lansere også i de andre nordiske markedene, forteller Hans-Erik Lind, leder for Customer Solutions i Nordea.

Crowdfunding blir stadig mer populært
Crowdfunding er en måte å få mange investorer med på å finansiere et selskap eller prosjekt. Finansieringen kan være i form av et lån, en donasjon eller tegning av aksjer. Nordeas crowdfunding-tjeneste er basert på aksjer, som betyr at investorene kan tegne seg for aksjer i et selskaps aksjeemisjon.

Crowdfunding sprer seg raskt i hele verden, spesielt som finansieringsform for oppstartsbedrifter og små, rasktvoksende selskaper.  I 2015 ble crowdfunding brukt til å skaffe nesten 80 millioner euro til forskjellige prosjekter i Finland. Det er en økning på nesten 30 millioner euro fra året før.

– For bedrifter er crowdfunding en fleksibel og smidig finansieringsmulighet som utfyller andre finansieringsalternativer. Det finnes også et klart sosialt innslag i crowdfunding ved at investorene ofte engasjerer seg i prosjekter som betyr noe for dem, og det gjør det mulig for bedriftene å teste ut nye ideer, engasjere interessentene og utvide nettverkene sine. Bedrifter som lykkes er en fordel både for Nordea og samfunnet, sier Lind.

I dialog med myndighetene
Flere små aktører som legger til rette for folkefinansiering er allerede i ferd med å etablere seg i Norge.

– I prinsippet kan vi lansere dette i Norge i inneværende år, men vi har fortsatt et behov for å orientere oss rundt lovgivning og mulige regulatoriske utfordringer før vi er klare til å lansere her. Vi er i en dialog med Finanstilsynet. Det er selvfølgelig viktig for oss å lansere slike tjenester i fullt samsvar med gjeldende lover og regler, sier Lind.

Crowdfunding-prosjekter kommer ikke til å inngå i Nordeas investeringsrådgivning. Nordea kommer heller ikke til å gi investeringsanbefalinger knyttet til bedrifter som deltar, fordi Nordea vil ha rollen som mellomledd mellom selskapene som trenger finansiering og investorer.