Åse Bergstedt ny leder for samfunnsansvar

Ase Bergstedt
23-06-16 11:45 | Aktuelt | Bærekraft

Vi er glade for å kunne meddele at Åse Bergstedt er utnevnt til ny leder for samfunnsansvar i Nordea.

- Det skjer allerede mye bra i Nordea. Det ønsker jeg å bygge videre på, samtidig som vi øker ambisjonsnivået ytterligere. Det er viktig å lytte til interessentene, ikke minst kundene våre, for å kunne møte deres forventninger til et ansvarlig selskap. Jeg har som mål å ha et interessentperspektiv, engasjere representanter for frivillige organisasjoner og samfunnet for øvrig for å styrke Nordeas arbeid med samfunnsansvar.

Nordea har rundt 11 millioner kunder, som omfatter alt fra privatkunder til de største selskapene og institusjonene i Norden. Som en stor bank har vi et ansvar overfor samfunnet. Miljømessige, sosiale og forretningsetiske forhold er en integrert del av vår daglige virksomhet.

Det er veldig viktig at samfunnsansvar innarbeides i forretningsstrategien. Sammen med forretningsområdene vil vi definere konkrete saker, tiltaksplaner og målbare mål. Vi kan gjøre verden til et bedre sted, og jeg gleder meg til å være med i et team som vil ta aktiv del i utformingen av fremtidens finansnæring, sier Åse.

Åse har bred erfaring fra fagfeltet som CSR-direktør i multinasjonale selskaper som Tele2 og Millicom, og nå sist som CSR-konsulent i Nordea Asset Management, Responsible Investments og Life & Pensions. Åse er medlem av Nordeas Business Ethics and Values Committee og kommer til å jobbe nært sammen med konsernledelsen.

Du kan følge Åse på Twitter (@AseBergstedt).