Nordeas juridiske struktur forenkles

Press Release Image showing Nordea logo outside branch
04-02-16 11:45 | Aktuelt

Helt siden Nordea ble opprettet i 2001, har ambisjonen vært at Nordea skal bli én bank. For å nå denne ambisjonen jobber vi med å forenkle bankens juridiske struktur. Målet er at den norske, danske og finske datterbanken skal bli filialer av den svenske morbanken.

Fusjonsplanene om å endre den norske, danske og finske datterbanken til filialer av Nordea Bank AB vil bli lagt frem for godkjennelse av Nordeas aksjonærer på generalforsamlingen den 17. mars 2016. Fusjonene planlegges gjennomført i begynnelsen av 2017. De endelige godkjennelsene av de planlagte endringene i den juridiske strukturen avhenger blant annet av myndighetenes samtykke og et tilfredsstillende utfall av samtalene med myndighetene i hvert land.

- En filialstruktur vil redusere den administrative kompleksiteten og gjøre virksomheten til Nordea mer effektiv. Endringen vil støtte opp om arbeidet med å øke fleksibiliteten vår og gjøre oss enda mer konkurransedyktige, noe som er til fordel for kundene, sier konsernsjef Casper von Koskull.

Den vil ikke føre til store endringer i vår tilstedeværelse i de enkelte landene eller til endringer i måten vi betjener kundene våre på.

Mer informasjon vil følge i løpet av året og bli publisert på hjemmesidene våre www.nordea.com og www.nordea.no.