Nå er kodebrikken (nesten) historie

Et bilde av en kodebrikke.
04-03-16 11:40 | Aktuelt | Digitalbanken

I hvert fall nesten. Mobilen kan nå tas i bruk som engangskodegenerator. Dermed kan du du blant annet fornye lån med eksisterende pant direkte i nettbanken med BankID uten å lete frem kodebrikken din.

Frem til nå har det vært en del steder du fortsatt har måttet lete frem kodekortet ditt for å logge inn, eller for signere papirer digitalt. Det være seg signering av lånepapirer eller andre dokumenter sendt til signering i nettbanken din. Med denne lanseringen, finnes det bare én ting du faktisk trenger den gamle kodebrikken til – fornyelse av BankID-en din.

Digital signering av lån

Jo mer digitale vi blir, jo flere steder har vi behov for at kundene kan signere elektronisk.  Vi lanserte blant annet nettopp digital signering av lån, noe vi vet at kundene våre har ønsket seg.

Digital signering gjør låneprosessen både raskere og mer effektiv enn før. En manuell låneprosess krever at en stor bunke dokumenter må printes ut, gjerne sendes i posten, signeres flere steder for deretter å bli sendt tilbake til banken, noen ganger i flere runder. Digital signering går raskt og krever kun at du logger inn i nettbanken eller i Dokumenter via Nordea.no, godkjenner vilkårene og signerer med BankID.

Som kunde vil du først og fremst merke at låneprosessen går raskere og blir mer nøyaktig og enklere enn før. Vi fjerner tidstyver og krevende manuelle prosesser slik at rådgiverne kan bruke møter og kontaktpunkter med deg til rådgivning heller enn administrasjon.

Foreløpig kan digital signering kun brukes på refinansiering av lån i Nordea. Neste steg er å innføre digital signering også på nye lån og lån som flyttes over fra andre banker. Målsettingen er at det skal være på plass i løpet av 2016.

Slik bruker du mobilen som engangskodegenerator:

1. Gå på nordea.no og velg Logg inn Nettbank Privat eller gå til et hvilket som helst nettsted som tilbyr innlogging/signering med BankID, f.eks. Altinn.no.

2. Velg BankID.

3. Tast inn fødselsnummer.

4. Du får nå opp boksen hvor du skal taste inn en engangskode fra sikkerhetskortet. Ikke gjør det. Trykk på «Velg annen BankID» og velg BankID på mobil. Klikk på pilen for å «Gå videre».

5. Følg dialogen på mobiltelefonen din.

6. Tast inn passordet ditt (det du har pleid å bruke sammen med sikkerhetskortet).

For å ta i bruk denne løsningen må du ha en gyldig BankID.

Vær obs på at du også kan bli bedt om å identifisere deg med kode fra kodebrikken din dersom du ringer Kundeservice. Et alternativ dersom du ikke har kodebrikken tilgjengelig er da å ringe via Mobilbanken, for da har du allerede identifisert deg gjennom innlogging der.