Kjedelige aksjer til topps

Et bilde av fondsforvalter Robert Næss
09-03-16 15:30 | Awards | Aktuelt | Pensjon og sparing

Nordea Stabile Aksjer Global Etisk danket ut 1.200 andre fond, og er i følge Morningstar det beste globale aksjefondet markedsført i Norge i 2015.

På selve kvinnedagen ble Robert Næss og fondet Nordea Stabile Aksjer Global hedret på Morningstar Award. Fondet Nordea Stabile Aksjer Global Etisk har gitt en avkastning på 19,25 prosent* i året de fem siste årene. Det gjør at fondet er kåret til det beste globale fondet markedsført i Norge av Morningstar. Prisen er basert på avkastning oppnådd siste fem år blant globale aksjefond som markedsføres i Norge.

Prisdryss

Dette er ikke første gang fondsforvalter Robert Næss mottar pris for sin forvaltning av fondet. Tidligere i år kåret Dine Penger det samme fondet til det beste globale aksjefondet i 2015.

– Frykten for å tape penger er en av årsakene til fondets gode avkastning, sier forvalter Robert Næss.

Han har fulgt en klar filosofi i forvaltningen av fondet.

–Tanken var å kjøpe en haug med kjedelige selskaper. I dag vil jeg kalle det en lavrisikoportefølje. Når markedet faller, faller vi mindre, sier Robert Næss.

Høy avkastning, lav risiko

Første steg i prosessen er å analysere en mengde selskaper på ulike parametere for å skille klinten fra hveten. Etter en grundig analyse og utvelgelsesprosess ender fondet opp med en portefølje på rundt 100 selskaper. Fondet har oppnådd en årlig avkastning på 19,25 prosent de siste fem årene, til tross for at fondet har noe lavere risiko enn aksjemarkedet generelt. Til sammenligning har verdensindeksen (MSCI) oppnådd en årlig avkastning på 14,5 prosent i samme periode (per 25.01.2016).

* Historisk avkastning er ingen garanti for framtidig avkastning. Framtidig avkastning vil bl.a. avhenge av markedsutviklingen, forvalters dyktighet, fondets risiko, samt kostnader ved tegning, forvaltning og innløsning. Avkastningen kan bli negativ somfølge av kurstap.