Nå blir ferien dyr

24-06-16 11:45 | Personlig økonomi | Aktuelt | Investeringer og marked

Vi har spurt våre eksperter om hvordan Storbritannias utgang av EU påvirker markedene, valutaen og deg som forbruker.

Nå er sommerferien nær for de aller fleste og mange nordmenn skal reise utenlands. Utenlandsferien kan nå plutselig få en annen prislapp. Brexit vil gjøre det rimeligere å dra på englandsferie. Derimot kan det bli dyrere for deg som skal feriere i Europa og i USA.

– Pundet har allerede svekket seg rundt ti prosent mot dollaren. Dette er gode nyheter for deg som har lagt sommerferien til øygruppen i vest. Samtidig må vi regne med at kronen svekker seg mot euro og dollar, fordi oljeprisen sannsynligvis vil falle og det blir usikkerhet i markedene, sier sjefanalytiker i Nordea Markets Erik Bruce.

Bruce fortsetter: – Dette bildet vil nok vare en stund fremover fordi i usikre tider søker investorene etter trygge havner, som dollar, og skygger unna mindre valutaer, som norske kroner.

Renter

- Både den europeiske sentralbanken og sentralbanken England har vært tydelige på at de vil gjøre alt de kan for begrense negative markedsreaksjoner som følge av brexit, sier Ingvild Borgen Gjerde, strateg i Nordea Norge.

Hun understreker at det kan bety lavere renter.

- Sentralbanken i England vil blant annet kunne kutte renten, og Federal Reserve i USA ventes å utsette rentehevingen. Det viktige for sentralbankene blir å holde hjulene i gang og sørge for at det er god tilgang på kapital i markedene. I Norge tror vi fortsatt på et rentekutt i september, sier Gjerde.

Sparing
De siste ukene og månedene har det hengt en mørk sky over de globale finansmarkedene.  Markedene har allerede falt mye, og dermed er mye av det negative allerede priset inn.

- Sparer man i fond er tidshorisonten som oftest lang. Det vil det alltid finnes hendelser som i kortere eller lengre perioder trekker markedene i en retning. Markedene vil alltid fokusere på enkelthendelser som kan utgjøre en risiko. Brexit er bare én i en serie av hendelser som kan forårsake uro, sier Rolf Ugelstad, spare- og investeringsekspert i Nordea.

Dersom du har spørsmål om sparingen din anbefaler Ugelstad at du tar en prat med en sparerådgiver.

Kundeservice 24/7

Vår kundeservice har åpent hele døgnet, alle dager, hele året!

Ring 06001

Chat med oss