Nordea satser på podcast

23-11-16 10:30 | Personlig økonomi | Personlig økonomi | Om Nordea

Etter 35.000 avspillinger og 65 episoder på ett år, er banken nå fast bestemt på å satse videre med podcast-suksessen.

– Målet i tiden som kommer er å produsere flere gode sendinger og utvide den eksisterende lyttermassen, sier Fredrik Ask Stensrud, programleder og Head of Digital Presence i Frontline Excellence i Nordea.

Tar pulsen på markedet
Nordea produserer i dag to ulike sendinger. Podcasten «Nordea Puls» publiseres hver fredag, og sendingen tar for seg ukas største hendelser i det globale finansmarkedet.

– Målgruppen er lyttere som ønsker å bli kjapt oppdatert på finansnyheter. Denne sendingen kan for eksempel være interessant for en langsiktig investor med noe av sin finansielle formue allokert til trading, forteller Stensrud.

Den andre podcasten, «Nordea Insights», går mer i dybden og tar for seg enkelte temaer. Dette er podcasten for investoren som ikke nødvendigvis bryr seg om kortsiktige svingninger i det finansielle markedet fra uke til uke. Podcasten publiserer tematiske sendinger der man ser på det store bildet.  Større økopolitiske begivenheter, lange linjer ift makroøkonomi og børs og fordypninger i enkelttemaer som råvarer, valuta, renter og langsiktig kapitalforvaltning.

– Ambisjonen her er at det skal publiseres nye episoder hver 14. dag. Her vil man få sendinger om økopolitiske begivenheter, langsiktig markedssyn, gjennomgang av makroøkonomi, renter, valuta og råvareprisutvikling, sier Ask Stensrud.

Podcast overalt
– Podcast er et glimrende format for den travle kunden, fordi en podcast kan for eksempel lyttes til på vei til jobb, på trening, i en rolig lunsj eller i bilen på vei til hytta.

– Andre fordeler med en podcast er at veien til markedet er relativt kort. Det går raskt å produsere en sending, sier Fredrik Ask Stensrud.

Fakta:

• Nordea Bank Norge lager i dag to ulike podcaster, «Nordea Puls» og «Nordea Insights»
  • Den første podcasten ble spilt inn i november 2015. I dag har banken produsert til sammen 65 episoder.
  • Nordea Insights produseres også i Sverige og Danmark. Nylig ble det også opprettet en egen podcast rettet mot Private Banking-segmentet.
  • Nordea Puls og Nordea Insights kan du lytte til og abonnere på i iTunes eller SoundCloud.