Selskapene bak Dakota Access Pipeline i karantene

14-12-16 15:00 | Samfunnsansvar | Aktuelt

Nordeas Responsible Investment Committee har besluttet å sette de tre selskapene som står bak Dakota Access Pipeline i karantene i seks måneder. I den perioden er det ikke tillatt for forvaltere å investere i dem.

- Nordea stiller som et absolutt krav til selskapene som står bak Dakota Access Pipeline, at de skal legge oljeledningen i en annen trasé slik at den ikke går i nærheten av reservatet til Standing Rock Sioux Tribe, sier Sasja Beslik, leder av Sustainable Finance i Nordea.

Det eneste kravet høvdingen for Standing Rock Sioux Tribe la frem for Beslik da de møttes i forrige uke, var at ledningen måtte legges om. Beslik var i Nord-Dakota for å treffe interessentene i oljeledningen og gjøre seg opp en egen mening om situasjonen. Konklusjonen er at vurderingen av miljørisikoen er korrekt gjennomført. Men det fremkom at planleggerne ikke har forankret prosjektet helt riktig, og at den ikke har nådd alle nivåene i Standing Rock-stammen.

- Jeg synes heller ikke at verden trenger nok en oljeledning, men det er ikke leggingen i seg selv stammen vil stanse; det går allerede åtte rørledninger under Missouri-elven. Det er plasseringen nær reservatet stammen vil endre, sier Sasja Beslik.

I et møte med Greenpeace i går, mandag, spurte organisasjonen hvorfor Nordea ikke bare selger seg ut av selskapene. Beslik forklarte da at Nordea forsøker å bruke sine eierandeler i selskapene til å påvirke dem i riktig retning. Uten eierandeler har vi ingen mulighet til å påvirke. Ekskludering er derfor siste utvei og brukes når vi vurderer at utsiktene til endring er umulige.

Et salg av eierandelene i de tre selskapene bak Dakota Access Pipeline, dvs. Energy Transfer Partners, Sunoco Logistics Partners og Philips 66, blir aktuelt i følgende tilfelle:

• Hvis selskapene bak Dakota Access Pipeline i løpet av de seks neste månedene gjør det klart at de ikke kommer til å respektere kravet om en omlegging av oljeledningen, kommer Nordeas Sustainable Finance-team til å anbefale for vår Responsible Investment Committee at vi selger eierandelene.
  • Hvis de berørte selskapene blir dømt for brudd på urbefolkningens rettigheter,  kommer Nordeas Sustainable Finance-team til å anbefale salg av eierandelene.
  • Hvis selskapene vinner rettssaken om den berørte strekningen av oljeledningen, eller det inntreffer en ny politisk situasjon som resulterer i at selskapene får tillatelse til å legge oljeledningen over Standing Rock Sioux Tribes område, kommer Nordeas Sustainable Finance-team til å anbefale salg av eierandelene.

Ellers kommer Nordea til å fortsette å forsøke å påvirke situasjonen gjennom aktivt eierskap.