Solid resultat, men økte tap

Corporate Hub
20-07-16 7:30 | Aktuelt | Om Nordea

Nordea Bank Norge fikk et driftsresultat på 1728 millioner kroner for 2. kvartal 2016. Driftsresultatet er 133 millioner kroner, 8 prosent bedre enn 1. kvartal 2016.

Vi er godt fornøyde med dette resultatet. Norsk økonomi er fortsatt i en krevende periode særlig innen olje og offshore, men vi ser også mange lyspunkter. Deler av norsk økonomi går svært bra, og en noe mer positiv utvikling i arbeidsledigheten gir grunn til optimisme, sier Snorre Storset, administrerende direktør i Nordea Bank Norge.

Driftsinntektene for kvartalet er 3331 millioner kroner, en økning på 9 prosent fra 1. kvartal 2016. Samtidig har driftskostnadene økt med 40 millioner i samme periode.

Tøff konkurranse i bankmarkedet har medført økt press på marginene. Driftsinntektene for første halvår 2016 er redusert med 3 prosent, sammenlignet med første halvår 2015.

- Konkurransen om kundene er knalltøff, og setter store krav til oss både i forhold til pris og til innovasjon. Således er det også gledelig å se at vi har vekst i volum både innenfor lån og innskudd, sier Storset.

Nordea Bank Norge opplever vekst både på innskudd og utlån gjennom 2. kvartal. Veksten i boliglånsvolum i kvartalet var annualisert 6 prosent. Innskudd fra personmarkedet viser en vekst på 4 prosent i perioden fra juni 2015 til juni 2016.

Usikkerhet knyttet til olje- og offshorenæringen gjør at avsetninger til tap på utlån øker til 354 millioner kroner i 2. kvartal, mot 261 millioner kroner i 1. kvartal.

- Tapene er på et moderat nivå. Men det er fortsatt krevende tider for olje- og offshorenæringen, og vi ser at omstillingen i bransjen fortsetter. Vi øker avsetningene for tap på utlån for å være forberedt på usikre år i denne delen av økonomien, sier Storset.

Ren kjernekapitaldekning etter overgangsreglene (inkludert resultat for perioden) økte fra 15,6 i 2. kvartal 2015 ti 16,1 prosent i 2. kvartal 2016.

Finansielle nøkkeltall for 2. kvartal 2016 (1. kvartal 2016 i parentes) :

• Driftsresultat 1728 NOKm (1595)
  • Driftsinntekter 3331 NOKm (3065)
  • Driftskostnader 1249 NOKm (1209)
  • Avkastning på egenkapitalen 9,1 % (8,7)

Kontakt:

Unni Strømstad, kommunikasjonsdirektør Nordea Bank Norge, mobil: 977 53 453