Etisk fond er avkastningsvinner

Dine Penge
29-01-16 11:00 | Investeringer og marked | Priser

Dine Penger har kåret Nordea Stabile Aksjer Global Etisk til beste globale aksjefond i 2015. Nominasjonen er basert på avkastning oppnådd siste fem år blant globale aksjefond som markedsføres i Norge.

Ingen norske fondsforvaltere har de siste fem årene truffet bedre i det internasjonale aksjemarkedet enn Robert Næss i Nordea. – Frykten for å tape penger er en av årsakene til fondets gode avkastning, sier forvalter Robert Næss.

– Vi har en ganske klar filosofi, som vi har fulgt siden starten. Tanken var å kjøpe en haug med kjedelige selskaper. I dag vil jeg kalle det en lavrisikoportefølje. Når markedet faller, faller vi mindre, sier han.

Nordea Stabile Aksjer Global Etisk kjennetegnes først og fremst ved at fondet investerer i selskaper hvor aksjekursen er ansett som lav i forhold til selskapenes underliggende verdier. Fokuset er å finne selskaper som har levert stabil inntjeningsvekst over tid, noe som gir større sannsynlighet for god risikojustert avkastning også i fremtiden. Første steg i prosessen er å analysere en mengde selskaper på ulike parametere for å skille klinten fra hveten. Etter en grundig analyse og utvelgelsesprosess ender fondet opp med en portefølje på rundt 100 selskaper.

Fondet har oppnådd en årlig avkastning på 18,4 prosent* de siste fem årene, til tross for at fondet har noe lavere risiko enn aksjemarkedet generelt. Til sammenligning har verdensindeksen (MSCI) oppnådd en årlig avkastning på 14,4 prosent i samme periode (pr 25.01.2016).

* Historisk avkastning er ingen garanti for framtidig avkastning. Framtidig avkastning vil bl.a. avhenge av markedsutviklingen, forvalters dyktighet, fondets risiko, samt kostnader ved tegning, forvaltning og innløsning. Avkastningen kan bli negativ somfølge av kurstap.