Verdi i algoritmer

Carmine Gioia - Chief Data Scientist
20-01-17 14:52 | Digitalbanken

Slik endrer data science bankbransjen.

Med data science kan vi ligge et skritt foran kundene og forutse problemene deres og løse dem før de oppstår. Vi har et ønske om å overraske og glede kundene ved å gi dem mer enn de forventer. Vi vil at de skal si: “Hvordan klarte de det

I dag kan vi gjøre ting vi ikke kunne tidligere. Med maskinlæring i sanntid og algoritmebaserte løsninger kan vi samle inn og analysere store mengder data om hvordan kundene tar viktige avgjørelser. Når disse dataene kobles sammen og analyseres på riktig måte, skaper det stor verdi og strategisk innsikt. Det setter oss i stand til å skreddersy og forbedre kundeopplevelsen.

Min filosofi er at data science begynner og slutter med individet. Moderne data science handler om datasystemer, maskinlæring, algoritmer og stordata, men mest av alt handler det om individuelle valg og atferd.

Det er viktig å understreke at stordata ikke er “storebror ser deg”. Stordata gjør livet ditt enklere ved at du får akkurat den informasjon du trenger når du trenger den – og vi overholder selvsagt alle lovpålagte krav når vi bruker og håndterer opplysninger.

I dag blir vi ifølge psykologiprofessor Barry Schwartz bombadert med så store mengder informasjon at det ikke er uvanlig å oppleve at vi ikke klarer å ta et valg. En av de viktigste funksjonene til stordata blir derfor å gjøre vanskelige valg enklere for privatpersoner og organisasjoner.

Leonardo da Vinci sa en gang: “Simplicity is the ultimate sophistication.” Det er noe mange selskaper bør jobbe mot når de utformer kundeopplevelser – og det er et kjerneelement i den videre utviklingen av Nordea.

Faktaboks: Intelligente algoritmer

I Nordea bruker vi data science til å utvikle produkter og tjenester som vi håper skal kunne gjøre en forskjell i kundenes hverdag. Kundenes umiddelbare tilbakemeldinger gjør at vi kan optimalisere utviklingen for å kunne møte kundenes behov. Dette er noe av det vi jobber med:

• Implementering av intelligente anbefalingssystemer, basert på maskinlæring og kunstig intelligens, som hjelper kundene med å ta valg i økonomiske spørsmål.

• Eksperimentering med ny teknologi, for eksempel øyesporing, analyse av ansiktsuttrykk og følelser og etnografiske teknikker for å forbedre mobilbanken, nettbanken, kunderådgivning og netthandel.

• Tilpassing av nettinnhold basert på kundens atferd og interesser.

• Testing av kundeatferd med avansert design of experiments for å redusere ventetider og gi enkel tilgang til produkter, tjenester og relevant informasjon og dermed bli mer effektive i betjeningen av kundene.

• Bruke algoritmer til å forhindre svindel og hvitvasking.

Profil: Carmine Gioia er Nordeas nye Chief Data Scientist

Carmine Gioia - Chief Data Scientist

Carmine Gioia ble nylig ansatt i Nordea som leder av Data Science and Analytics Department, som består av mer enn 100 svært kompetente og dedikerte data scientists. Carmine, som har 20 års erfaring med data science, kommer fra Saxo Bank, der han var Chief Data Scientist & Analytics Officer og Group Global Head of Data Science and Strategy. Han har også jobbet som Chief Data Scientist for Oticon AS, en del av William Demant Holding. Carmine har en doktorgrad i mikroøkonometri og har jobbet som rådgiver for noen av verdens mest vellykkede selskaper. Han har jobbet med data science, stordata og Design of Experiments ved Massachusetts Institute of Technology (MIT), der han også var associate professor og forsker ved School of Engineering. Han driver en liten aikidoklubb og liker å trene aikido og taekwondo sammen med de to barna sine. På fritiden liker han å programmere deep learning-algoritmer i Python og håper at resten av familien også skal bli interessert i det.

Følg Carmine Gioia på Linkedin.

Read more career news

Viktor is on a fast track to a career within business development

Student Rekruttering Sommerjobb

Are you at the later part of your university studies? Then you may want to join Nordea’s Summer of Innovation 2017!

Meet our graduates Anders, Ezgi and Kia

Graduate Rekruttering Møt en Nordea-profil Student

Apply now for Nordea Graduate programme 2017.

Start your career as a graduate – apply now!

Graduate Rekruttering Student

Bring your ambition, knowledge and engagement to the Nordea Graduate programme.

Invitation to Graduate Open House in Copenhagen

Arrangement Student Graduate

Sign up for the event!

Invitation to the Bank & IT event in Helsinki

Arrangement Graduate Student

Welcome to Nordea’s Vallila office December 13.