Blir en støttespiller for vekstbedrifter

24-01-17 11:00 | Aktuelt

Nordea er som en av tre banker valgt ut til å delta i et pilotprosjekt med Innovasjon Norge rundt finansiering av innovative små- og mellomstore bedrifter.

Prosjektet er en del av en garantiavtale Innovasjon Norge har inngått med Det Europeiske investeringsfondet (EIF), for å sikre finansiering til norske oppstartsbedrifter og små- og mellomstore bedrifter som ellers ville hatt problemer med tilgang til kapital.

- Dette synes vi er svært spennende. Det gir oss som bank muligheten til å gi lån til spennende vekstbedrifter som er i en fase hvor det kan være vanskelig å få tilgang på kapital, sier Brynjolv Anke, konserndirektør for SMB-markedet i Nordea Norge.

50 millioner kroner
Sammen med DNB og Sparebank 1 SMN, er Nordea deltager i prosjektet som gir oss en statsgarantert garanti på inntil 75 prosent av lånebeløpet. Rammen på avtalen for Nordeas del er i første omgang 50 millioner kroner.

- Vekstgarantiavtalen treffer det man kan kalle «sårbare» bedrifter, virksomheter som er i faser hvor man ønsker å satse og ta nye sprang. Dessverre så er det slik at ikke alle virksomheter passer inn i de «firkantede boksene» som eksisterer for at vi skal oppfylle alle regelverk og kapitalforpliktelser. Med denne løsningen vil det være mulig å delta på flere spennende vekst-caser i norsk næringsliv. Vi vil gjerne være med som partner i nye industrieventyr, små selskaper i vekst kan også vokse til å bli Norges svar på Google, sier Anke.

Søke lån
Bedrifter som fyller kriteriene vil kunne søke lån inntil 4 millioner kroner innenfor Vekstgaranti, og prosjektet vil i løpet av kort tid være klart for oppstart når det gjelder å bygge pipe og booke interesse blant kundene våre. Utbetalinger av lån under ordningen er imidlertid klart fra mai. Kompetansemiljøet for ordningen vil være Business Banking Online Advice.

Har du noen spørsmål om dette pilotprosjektet, ta kontakt med kundeservice.

Read more news

Ønsk robotene velkommen

Makroøkonomi

Hva har en farmasøyt, en sikkerhetsvakt og en kjøkkensjef til felles?

Bli med på presentasjonen av neste Nordea Economic Outlook

Makroøkonomi Aktuelt

Meld deg på webinaret og vær blant de første som mottar neste Economic Outlook som publiseres 6. september.

Sustainability: Nordea wants to lead the way together with corporates and investors to create lasting change

Responsible investment

Companies that work responsibly and with a long-term approach in environmental and social matters drives returns, reduces the risk as well as contributes to...

Det lønner seg å investere i kvinnelige ledere

Investeringer og marked

Resultatene er klare: selskaper ledet av kvinner gjør det langt bedre enn markedet.