Om Nordea og oljesand

06-02-17 11:30 | Investeringer og marked | Aktuelt

Nordea investerer ikke i oljesand, men i flere av verdens største olje- og energiselskaper. Noen av disse selskapene har i varierende grad produksjon av oljesand, men også andre energikilder som gass, olje, vind og sol.

Lørdag publiserte Dagsavisen en sak som viste til at Nordea har 14,4 milliarder investert i selskaper som har engasjement i oljesand.

- Nordea har ingen direkte investeringer i oljesand. Vår eksponering er via store multinasjonale oljeselskap som ofte har en liten andel av sin totale produksjon i oljesand, sier leder for Sustainble Finance i Nordea, Sasja Beslik.

- Vi løser ikke miljøkonsekvensene ved produksjon av oljesand ved å utestenge oljeselskaper. Ved å være aktive eiere og sette fokus på hvordan utvinning av oljesand medfører risiko for naturen, kan vi flytte selskapene mot en bærekraftig produksjon, forsetter han.

Fakta om oljesand og Nordea:

Utvinning av olje fra oljesand har betydelige konsekvenser for miljø og klima.

Gjennom arbeidet vårt med ansvarlige investeringer har vi vært med på flere tiltak for å legge press på selskaper involvert i oljesand i Canada, der målet har vært at selskapene skal bli mer åpne om sin virksomhet og etablere mål for bærekraft. Vi har jobbet og vil fortsette med å jobbe for forbedringer vi mener er nødvendige, på de områdene vi mener innebærer de største risikoene.

• I 2012 undertegnet vi Ceres Investor Expectations sammen med 49 andre investorer som til sammen representerer USD 2000 milliarder i midler til forvaltning. Målet er å bedre miljø- og samfunnsmessige konsekvenser av oljesandvirksomheten i Canada.

• Vi er aktive medlemmer i Institutional Investors Group on Climate Change, som har skissert hvilke forventninger investorer har til at olje- og gasselskaper skal utarbeide strategier som støtter investorers engasjement rundt karbonrisiko.

• Vi har samarbeidet med Canada Oil Sands Innovation Alliance, som representerer en god mulighet for investorer til å legge press på hele bransjen om å redusere miljø- og samfunnsmessige konsekvenser.

• I tillegg har vi besøkt oljesandanlegg som en del av arbeidet vårt.

Les flere nyheter

Housing report

Nordea ser på boligtrendene i Norden

Investeringer og marked Om Nordea

I en ny rapport ser Nordeas analytikere på den siste utviklingen i boligmarkedet i hvert av de nordiske landene og hva vi kan forvente fremover.

Nordea i partnerskap med Tink

Om Nordea

Nordea i dag offentliggjør at banken har inngått en lisensavtale med det svenske fintech-selskapet Tink

Slush_Sami_Heiskanen

#NordeaSlush17 – Skape vekstpotensial

Om Nordea

Nordea er en av hovedpartnerne i Slush Helsinki, som er det ledende gründer- og teknologiarrangementet i Europa. Nå er det mindre enn én måned til det braker...

Nordea TxB wins prominent Banker award

Awards and organisational news Om Nordea Priser

Nordea Transaction Banking has, for the second year in a row, won The Banker’s Transaction Banking Award for the Nordic region.

Ønsk robotene velkommen

Makroøkonomi

Hva har en farmasøyt, en sikkerhetsvakt og en kjøkkensjef til felles?