Aksjesparekonto - En gladnyhet for sparere

14-02-17 12:00 | Aktuelt | Personlig økonomi | Pensjon og sparing

For å stimulere til økt sparing i aksjer og fond har regjeringen foreslått å innføre aksjesparekonto. I en aksjesparekonto kan du kjøpe og selge aksjer og aksjefond uten at du må betale skatt på gevinster underveis.

Nordea planlegger å komme med en konkurransedyktig aksjesparekonto-løsning forutsatt at forslaget fra regjeringen blir godkjent. Det forventes at ytterligere detaljer og avklaringer vil komme innen kort tid – og at ordningen blir endelig godkjent i løpet av første halvår 2017.

Nordea mener ordningen vil være svært positiv for alle sparere og investorer som har eller ønsker å gjøre investeringer i aksjer og aksjefond. Alle de praktiske detaljene rundt ordningen er ikke avklart ennå, men slik det ser ut nå må rentefond, obligasjoner og tilsvarende investeringer holdes utenfor. Det samme gjelder amerikanske aksjer.

Viktig å vite om aksjesparekonto:

• Ordningen gjelder både aksjefond og enkeltaksjer (aksjefond må ha en aksjeandel på 80 % eller mer).
  • Gevinster blir ikke skattlagt før man tar dem ut av kontoen.
  • Skatt på uttak fra kontoen vil ikke påløpe før totalt uttak er større enn opprinnelig innskutt kapital.
  • Skjermingsfradraget vil gjelde for hele det innskutte beløpet uavhengig av hvordan kapitalen er allokert (fond, aksjer, bankkonto).
  • Det vil være en bankkonto i ordningen, men den vil ikke være rentebærende.
  • For 2017 vil en overgangsregel være gjeldende.Dette betyr at du kan flytte investeringer over til kontoen uten å realisere skatt på gevinst.
  • Har du investeringer med tap bør du ikke flytte disse over nå.

Klikk her for å lese mer på regjeringens nettsider.

Les flere nyheter

Housing report

Nordea ser på boligtrendene i Norden

Investeringer og marked Om Nordea

I en ny rapport ser Nordeas analytikere på den siste utviklingen i boligmarkedet i hvert av de nordiske landene og hva vi kan forvente fremover.

Nordea i partnerskap med Tink

Om Nordea

Nordea i dag offentliggjør at banken har inngått en lisensavtale med det svenske fintech-selskapet Tink

Slush_Sami_Heiskanen

#NordeaSlush17 – Skape vekstpotensial

Om Nordea

Nordea er en av hovedpartnerne i Slush Helsinki, som er det ledende gründer- og teknologiarrangementet i Europa. Nå er det mindre enn én måned til det braker...

Nordea TxB wins prominent Banker award

Awards and organisational news Om Nordea Priser

Nordea Transaction Banking has, for the second year in a row, won The Banker’s Transaction Banking Award for the Nordic region.

Ønsk robotene velkommen

Makroøkonomi

Hva har en farmasøyt, en sikkerhetsvakt og en kjøkkensjef til felles?