Aksjesparekonto - En gladnyhet for sparere

14-02-17 12:00 | Aktuelt | Personlig økonomi | Pensjon og sparing

For å stimulere til økt sparing i aksjer og fond har regjeringen foreslått å innføre aksjesparekonto. I en aksjesparekonto kan du kjøpe og selge aksjer og aksjefond uten at du må betale skatt på gevinster underveis.

Nordea planlegger å komme med en konkurransedyktig aksjesparekonto-løsning forutsatt at forslaget fra regjeringen blir godkjent. Det forventes at ytterligere detaljer og avklaringer vil komme innen kort tid – og at ordningen blir endelig godkjent i løpet av første halvår 2017.

Nordea mener ordningen vil være svært positiv for alle sparere og investorer som har eller ønsker å gjøre investeringer i aksjer og aksjefond. Alle de praktiske detaljene rundt ordningen er ikke avklart ennå, men slik det ser ut nå må rentefond, obligasjoner og tilsvarende investeringer holdes utenfor. Det samme gjelder amerikanske aksjer.

Viktig å vite om aksjesparekonto:

• Ordningen gjelder både aksjefond og enkeltaksjer (aksjefond må ha en aksjeandel på 80 % eller mer).
  • Gevinster blir ikke skattlagt før man tar dem ut av kontoen.
  • Skatt på uttak fra kontoen vil ikke påløpe før totalt uttak er større enn opprinnelig innskutt kapital.
  • Skjermingsfradraget vil gjelde for hele det innskutte beløpet uavhengig av hvordan kapitalen er allokert (fond, aksjer, bankkonto).
  • Det vil være en bankkonto i ordningen, men den vil ikke være rentebærende.
  • For 2017 vil en overgangsregel være gjeldende.Dette betyr at du kan flytte investeringer over til kontoen uten å realisere skatt på gevinst.
  • Har du investeringer med tap bør du ikke flytte disse over nå.

Klikk her for å lese mer på regjeringens nettsider.

Les flere nyheter

Blockchain-plattformen we.trade er lansert

Om Nordea

Nordea spiller en nøkkelrolle i utformingen og implementeringen av denne banebrytende løsningen.

Ikke la deg lure av e-postsvindel

Om Nordea

Noen raske tips til hvordan du som forretningsdrivende kan avsløre disse svindelforsøkene!

Nordea expert selected to EU Expert Group on Sustainable Finance

Bærekraft Our people Our work Responsible business

Nordea and Aila Aho have been selected to one of the 35 honourable seats in the European Commission’s technical expert group on sustainable finance.

Hold av en plass på første rad til Nordeas Economic Outlook

Makroøkonomi

Meld deg på webinaret på ditt lokale språk, og motta rapporten så snart den kommer ut 24. april.

Nordea

Nordea stopper investeringer i Facebook for Stars-fondene

Responsible investment Bærekraft

Nordeas Responsible Investment-team har besluttet å midlertidig stanse investering i Facebook for Stars-fondene.