Aksjesparekonto - En gladnyhet for sparere

14-02-17 12:00 | Aktuelt | Personlig økonomi | Pensjon og sparing

For å stimulere til økt sparing i aksjer og fond har regjeringen foreslått å innføre aksjesparekonto. I en aksjesparekonto kan du kjøpe og selge aksjer og aksjefond uten at du må betale skatt på gevinster underveis.

Nordea planlegger å komme med en konkurransedyktig aksjesparekonto-løsning forutsatt at forslaget fra regjeringen blir godkjent. Det forventes at ytterligere detaljer og avklaringer vil komme innen kort tid – og at ordningen blir endelig godkjent i løpet av første halvår 2017.

Nordea mener ordningen vil være svært positiv for alle sparere og investorer som har eller ønsker å gjøre investeringer i aksjer og aksjefond. Alle de praktiske detaljene rundt ordningen er ikke avklart ennå, men slik det ser ut nå må rentefond, obligasjoner og tilsvarende investeringer holdes utenfor. Det samme gjelder amerikanske aksjer.

Viktig å vite om aksjesparekonto:

• Ordningen gjelder både aksjefond og enkeltaksjer (aksjefond må ha en aksjeandel på 80 % eller mer).
  • Gevinster blir ikke skattlagt før man tar dem ut av kontoen.
  • Skatt på uttak fra kontoen vil ikke påløpe før totalt uttak er større enn opprinnelig innskutt kapital.
  • Skjermingsfradraget vil gjelde for hele det innskutte beløpet uavhengig av hvordan kapitalen er allokert (fond, aksjer, bankkonto).
  • Det vil være en bankkonto i ordningen, men den vil ikke være rentebærende.
  • For 2017 vil en overgangsregel være gjeldende.Dette betyr at du kan flytte investeringer over til kontoen uten å realisere skatt på gevinst.
  • Har du investeringer med tap bør du ikke flytte disse over nå.

Klikk her for å lese mer på regjeringens nettsider.

Les flere nyheter

Tilrettelegger for en bærekraftig fremtid

Bærekraft Om Nordea

nordea logo

Collaborating for a shared future at Davos

Om Nordea Bærekraft

As the World Economic Forum meets in Davos this week, Nordea will be at the forefront of discussions on how we can work together to co-create and co-design f...

Economic-Outlook

Hold av en plass på første rad til Nordeas Economic Outlook

Makroøkonomi

Meld deg på webinaret på ditt lokale språk, og motta rapporten så snart den kommer ut 24. januar.

Investing in fintechs to accelerate innnovation

Investerer i fintech for å sette fart i innovasjonen

Investeringer og marked Om Nordea

Nordea jobber kontinuerlig med å finne måter å få fart på innovasjonen på for å styrke tilbudet til kundene. Derfor har vi opprettet Nordea Ventures. Vi har...

Housing report

Nordea ser på boligtrendene i Norden

Investeringer og marked Om Nordea

I en ny rapport ser Nordeas analytikere på den siste utviklingen i boligmarkedet i hvert av de nordiske landene og hva vi kan forvente fremover.