Nordea-fond hedret med Morningstar-pris

09-03-17 13:00 | Awards | Pensjon og sparing | Aktuelt | Investeringer og marked

Fondsforvalter Mats Andersson reiser hvert år rundt og besøker mer enn 200 små selskaper og bedrifter. Nå er suksessfondet Nordic Small Cap hedret med pris av Morningstar.

Nordea Nordic Small Cap har i dag blitt tildelt prisen i kategorien «Beste Nordiske aksjefond» i Morningstar Fund Awards 2017.

- Vi er stolte over den anerkjennelsen som ligger i dette. Fondets filosofi er å plukke selskaper med stabil eierstruktur og ledelse, og å ha en lang investeringshorisont. Faktisk har noen av selskapene som har gitt svært god avkastning vært i porteføljen vår i godt over 10 år, sier forvalter Mats Andersson i Nordea Investment Management.

Fondet, som fokuserer på investeringer i små og mellomstore selskaper i Norden, har de siste ti årene levert en gjennomsnittlig årlig avkastning på rundt 11 prosent. Leder for Nordea Funds i Norge, Petter Hermansen, sier kontinuitet i forvaltningen er en avgjørende suksessfaktor.

- Fondet leverer år etter år, og Mats Andersson har vært forvalter i fondet helt siden 2002. Det er klart det er nøkkelen, sier Hermansen, som legger til at Bjørn Henriksson kom inn som medforvalter i fondet i 2011.

- Vi ser at det ligger en grundig og systematisk jobb bak resultatene. Hvert år reiser teamet blant annet rundt til over 200 små og mellomstor bedrifter, for å besøke og undersøke hvordan driften og utsiktene utvikler seg, legger han til.

Høy etterspørsel har gjort at fondet har måttet sette begrensninger på kjøp av fondsandeler. Det er for tiden kun eksisterende kunder som har anledning til å kjøpe andeler i fondet.

Nordea Nordic Small Cap vant samme pris også i 2012, og har blitt belønnet med flere andre priser de siste årene.

Les mer om sparing i fond.

Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Fremtidig avkastning vil bl.a. avhenge av markedsutviklingen, forvalters dyktighet, fondets risiko, samt kostnader ved tegning, forvaltning og innløsning. Avkastningen kan bli negativ som følge av kurstap.

Les flere nyheter

Viser 5 av 207 resultat

En stor milepæl er nådd – nå har vi hovedkontor i Finland

Om Nordea

Etter at den omvendte grenseoverskridende fusjonen av Nordea Bank AB (publ) inn i Nordea Bank Abp er fullført, har Nordea nå hovedkontor i Finland, som er me...

Ligg i forkant – bli med på vårt Economic Outlook-webinar

Makroøkonomi

Meld deg på webinaret og få Economic Outlook som publiseres 5. september.

Blockchain-plattformen we.trade er lansert

Om Nordea

Nordea spiller en nøkkelrolle i utformingen og implementeringen av denne banebrytende løsningen.

Ikke la deg lure av e-postsvindel

Om Nordea

Noen raske tips til hvordan du som forretningsdrivende kan avsløre disse svindelforsøkene!

Nordea expert selected to EU Expert Group on Sustainable Finance

Bærekraft Our people Our work Responsible business

Nordea and Aila Aho have been selected to one of the 35 honourable seats in the European Commission’s technical expert group on sustainable finance.

Viser 5 av 207 resultat