Nordea-fond hedret med Morningstar-pris

09-03-17 13:00 | Awards | Pensjon og sparing | Aktuelt | Investeringer og marked

Fondsforvalter Mats Andersson reiser hvert år rundt og besøker mer enn 200 små selskaper og bedrifter. Nå er suksessfondet Nordic Small Cap hedret med pris av Morningstar.

Nordea Nordic Small Cap har i dag blitt tildelt prisen i kategorien «Beste Nordiske aksjefond» i Morningstar Fund Awards 2017.

- Vi er stolte over den anerkjennelsen som ligger i dette. Fondets filosofi er å plukke selskaper med stabil eierstruktur og ledelse, og å ha en lang investeringshorisont. Faktisk har noen av selskapene som har gitt svært god avkastning vært i porteføljen vår i godt over 10 år, sier forvalter Mats Andersson i Nordea Investment Management.

Fondet, som fokuserer på investeringer i små og mellomstore selskaper i Norden, har de siste ti årene levert en gjennomsnittlig årlig avkastning på rundt 11 prosent. Leder for Nordea Funds i Norge, Petter Hermansen, sier kontinuitet i forvaltningen er en avgjørende suksessfaktor.

- Fondet leverer år etter år, og Mats Andersson har vært forvalter i fondet helt siden 2002. Det er klart det er nøkkelen, sier Hermansen, som legger til at Bjørn Henriksson kom inn som medforvalter i fondet i 2011.

- Vi ser at det ligger en grundig og systematisk jobb bak resultatene. Hvert år reiser teamet blant annet rundt til over 200 små og mellomstor bedrifter, for å besøke og undersøke hvordan driften og utsiktene utvikler seg, legger han til.

Høy etterspørsel har gjort at fondet har måttet sette begrensninger på kjøp av fondsandeler. Det er for tiden kun eksisterende kunder som har anledning til å kjøpe andeler i fondet.

Nordea Nordic Small Cap vant samme pris også i 2012, og har blitt belønnet med flere andre priser de siste årene.

Les mer om sparing i fond.

Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Fremtidig avkastning vil bl.a. avhenge av markedsutviklingen, forvalters dyktighet, fondets risiko, samt kostnader ved tegning, forvaltning og innløsning. Avkastningen kan bli negativ som følge av kurstap.

Les flere nyheter

Ønsk robotene velkommen

Makroøkonomi

Hva har en farmasøyt, en sikkerhetsvakt og en kjøkkensjef til felles?

Bli med på presentasjonen av neste Nordea Economic Outlook

Makroøkonomi Aktuelt

Meld deg på webinaret og vær blant de første som mottar neste Economic Outlook som publiseres 6. september.

Det lønner seg å investere i kvinnelige ledere

Investeringer og marked

Resultatene er klare: selskaper ledet av kvinner gjør det langt bedre enn markedet.

- Endelig, dette har vi ventet på

Pensjon og sparing