Open Banking - mer enn 300 har registrert sin interesse

10-03-17 13:00 | Aktuelt | Digitalbanken

Allerede i sommer kan fintech-gründere leke seg med Nordeas systemer gjennom den den nye Open Banking-portalen.

Når Nordea nå åpner Open Banking/Open API portal, oppfyller vi ikke bare kravene i betalingstjenestedirektivet (PSD2), som pålegger bankene å gi tredjeparter tilgang til kundenes kontoer når kundene har godkjent det, men vi tar også lederposisjonen i det nordiske markedet på dette området.

Som første steg mot en utviklerportal og -hub med alle funksjoner, har Nordea lansert første versjon av den åpne nettsiden der utviklere kan registrere seg for å starte samarbeid. Dette gjør oss til et av de første selskapene i Norden som går ut med sin Open Banking-visjon. Vi ønsker å utnytte de mulighetene som ligger i et banklandskap i endring og et samarbeid med fintech-gründere.

- Open Banking kommer til å endre bankvirksomheten fullstendig, på samme måte som nettbanktjenestene gjorde det for mer enn et tiår siden. Vi kommer til å få mange nye måter å distribuere bankprodukter på. Det vil til syvende og sist komme kundene våre til gode ved at de får større valgmuligheter. Nordea åpner opp for fintech-gründerne fordi vi ønsker å samarbeide med tredjeparter og innovatører i bransjen om å utvikle nye banktjenester for kundene, sier Jarkko Turunen, leder av Open Banking i Nordea.

Portalen vil bli en kanal for dialog med partnere og eksterne utviklere. Planen er å lansere portalen i første kvartal 2018, men allerede i 2017 vil det bli gjennomført piloter av flere tjenester.

- Vi ser på dette som en mulighet til å gå endringene i banksektoren i møte. Målet vårt er å styrke samarbeidet med fintech-selskapene og gjøre mer enn å oppfylle regelverket ved å tilby gode API-løsninger som dekker kundenes behov. Gjennom Open Banking vil kundene få tilbud om forskjellige nye produkter og tjenester samtidig som de vil ha full kontroll over hvilke opplysninger de ønsker å oppgi og hvilke produkter de ønsker å bruke. Nordea skal fortsatt være en relasjonsbank som setter kundene først, sier Turunen.

Les flere nyheter

Housing report

Nordea ser på boligtrendene i Norden

Investeringer og marked Om Nordea

I en ny rapport ser Nordeas analytikere på den siste utviklingen i boligmarkedet i hvert av de nordiske landene og hva vi kan forvente fremover.

Nordea i partnerskap med Tink

Om Nordea

Nordea i dag offentliggjør at banken har inngått en lisensavtale med det svenske fintech-selskapet Tink

Slush_Sami_Heiskanen

#NordeaSlush17 – Skape vekstpotensial

Om Nordea

Nordea er en av hovedpartnerne i Slush Helsinki, som er det ledende gründer- og teknologiarrangementet i Europa. Nå er det mindre enn én måned til det braker...

Nordea TxB wins prominent Banker award

Awards and organisational news Om Nordea Priser

Nordea Transaction Banking has, for the second year in a row, won The Banker’s Transaction Banking Award for the Nordic region.

Ønsk robotene velkommen

Makroøkonomi

Hva har en farmasøyt, en sikkerhetsvakt og en kjøkkensjef til felles?