Open Banking - mer enn 300 har registrert sin interesse

10-03-17 13:00 | Aktuelt | Digitalbanken

Allerede i sommer kan fintech-gründere leke seg med Nordeas systemer gjennom den den nye Open Banking-portalen.

Når Nordea nå åpner Open Banking/Open API portal, oppfyller vi ikke bare kravene i betalingstjenestedirektivet (PSD2), som pålegger bankene å gi tredjeparter tilgang til kundenes kontoer når kundene har godkjent det, men vi tar også lederposisjonen i det nordiske markedet på dette området.

Som første steg mot en utviklerportal og -hub med alle funksjoner, har Nordea lansert første versjon av den åpne nettsiden der utviklere kan registrere seg for å starte samarbeid. Dette gjør oss til et av de første selskapene i Norden som går ut med sin Open Banking-visjon. Vi ønsker å utnytte de mulighetene som ligger i et banklandskap i endring og et samarbeid med fintech-gründere.

- Open Banking kommer til å endre bankvirksomheten fullstendig, på samme måte som nettbanktjenestene gjorde det for mer enn et tiår siden. Vi kommer til å få mange nye måter å distribuere bankprodukter på. Det vil til syvende og sist komme kundene våre til gode ved at de får større valgmuligheter. Nordea åpner opp for fintech-gründerne fordi vi ønsker å samarbeide med tredjeparter og innovatører i bransjen om å utvikle nye banktjenester for kundene, sier Jarkko Turunen, leder av Open Banking i Nordea.

Portalen vil bli en kanal for dialog med partnere og eksterne utviklere. Planen er å lansere portalen i første kvartal 2018, men allerede i 2017 vil det bli gjennomført piloter av flere tjenester.

- Vi ser på dette som en mulighet til å gå endringene i banksektoren i møte. Målet vårt er å styrke samarbeidet med fintech-selskapene og gjøre mer enn å oppfylle regelverket ved å tilby gode API-løsninger som dekker kundenes behov. Gjennom Open Banking vil kundene få tilbud om forskjellige nye produkter og tjenester samtidig som de vil ha full kontroll over hvilke opplysninger de ønsker å oppgi og hvilke produkter de ønsker å bruke. Nordea skal fortsatt være en relasjonsbank som setter kundene først, sier Turunen.

Les flere nyheter

Viser 5 av 208 resultat

5 spørsmål - hvor mye vet du om smarte passord?

Personlig økonomi Bærekraft

I en stadig mer digital verden må vi lære oss nye måter å beskytte oss.

En stor milepæl er nådd – nå har vi hovedkontor i Finland

Om Nordea

Etter at den omvendte grenseoverskridende fusjonen av Nordea Bank AB (publ) inn i Nordea Bank Abp er fullført, har Nordea nå hovedkontor i Finland, som er me...

Ligg i forkant – bli med på vårt Economic Outlook-webinar

Makroøkonomi

Meld deg på webinaret og få Economic Outlook som publiseres 5. september.

Blockchain-plattformen we.trade er lansert

Om Nordea

Nordea spiller en nøkkelrolle i utformingen og implementeringen av denne banebrytende løsningen.

Ikke la deg lure av e-postsvindel

Om Nordea

Noen raske tips til hvordan du som forretningsdrivende kan avsløre disse svindelforsøkene!

Viser 5 av 208 resultat