Open Banking - mer enn 300 har registrert sin interesse

10-03-17 13:00 | Aktuelt | Digitalbanken

Allerede i sommer kan fintech-gründere leke seg med Nordeas systemer gjennom den den nye Open Banking-portalen.

Når Nordea nå åpner Open Banking/Open API portal, oppfyller vi ikke bare kravene i betalingstjenestedirektivet (PSD2), som pålegger bankene å gi tredjeparter tilgang til kundenes kontoer når kundene har godkjent det, men vi tar også lederposisjonen i det nordiske markedet på dette området.

Som første steg mot en utviklerportal og -hub med alle funksjoner, har Nordea lansert første versjon av den åpne nettsiden der utviklere kan registrere seg for å starte samarbeid. Dette gjør oss til et av de første selskapene i Norden som går ut med sin Open Banking-visjon. Vi ønsker å utnytte de mulighetene som ligger i et banklandskap i endring og et samarbeid med fintech-gründere.

- Open Banking kommer til å endre bankvirksomheten fullstendig, på samme måte som nettbanktjenestene gjorde det for mer enn et tiår siden. Vi kommer til å få mange nye måter å distribuere bankprodukter på. Det vil til syvende og sist komme kundene våre til gode ved at de får større valgmuligheter. Nordea åpner opp for fintech-gründerne fordi vi ønsker å samarbeide med tredjeparter og innovatører i bransjen om å utvikle nye banktjenester for kundene, sier Jarkko Turunen, leder av Open Banking i Nordea.

Portalen vil bli en kanal for dialog med partnere og eksterne utviklere. Planen er å lansere portalen i første kvartal 2018, men allerede i 2017 vil det bli gjennomført piloter av flere tjenester.

- Vi ser på dette som en mulighet til å gå endringene i banksektoren i møte. Målet vårt er å styrke samarbeidet med fintech-selskapene og gjøre mer enn å oppfylle regelverket ved å tilby gode API-løsninger som dekker kundenes behov. Gjennom Open Banking vil kundene få tilbud om forskjellige nye produkter og tjenester samtidig som de vil ha full kontroll over hvilke opplysninger de ønsker å oppgi og hvilke produkter de ønsker å bruke. Nordea skal fortsatt være en relasjonsbank som setter kundene først, sier Turunen.

Les flere nyheter

Hold av en plass på første rad til Nordeas Economic Outlook

Makroøkonomi

Meld deg på webinaret på ditt lokale språk, og motta rapporten så snart den kommer ut 24. april.

Nordea

Nordea stopper investeringer i Facebook for Stars-fondene

Responsible investment Bærekraft

Nordeas Responsible Investment-team har besluttet å midlertidig stanse investering i Facebook for Stars-fondene.

Nordea's re-domiciliation

Derfor foreslår vi flytting til bankunionen

Om Nordea

Nordeas styre foreslår for generalforsamlingen å flytte Nordeas hovedkontor og morselskap fra Sverige til bankunionen.

Det gir forretningsmessig mening å investere i kvinnelige ledere

Om Nordea Bærekraft

Kjønnsbalanse gis nå stadig større oppmerksomhet, og det er allment anerkjent at det er en viktig faktor for forretningsmessig suksess.