Det lønner seg å investere i kvinnelige ledere

09-08-17 14:53 | Investeringer og marked

Resultatene er klare: selskaper ledet av kvinner gjør det langt bedre enn markedet.

Nordea har analysert nesten 11.000 børsnoterte selskaper over hele verden de siste åtte årene. Analysen viser at selskaper med en kvinnelig toppleder eller en kvinnelig styreleder jevnt over har oppnådd en årlig avkastning på 25 prosent siden 2009, som er over dobbelt så mye som verdensindeksens (MSCI World Index) 11 prosent.

- Hadde du investert i et selskap med en kvinne ved roret, ville du ha fått en høyere avkastning enn markedet, sier Robert Næss, porteføljeforvalteren i Nordea som gjennomførte studien.

- Andre studier har også vist at mangfold er en positiv faktor, men det er ikke så mange som også har sett på konsernsjefer eller på et så stort antall selskaper, sier Næss. Han forteller at de fleste tidligere studier har sett på styresammensetningen, fordi det er lettere å samle inn data om dette.

Nordea-teamet gransket selskaper på tvers av bransjer og geografi, både i modne og fremvoksende markeder, med god likviditet - og et handelsvolum på minst 2 millioner dollar dagen. Av de nesten 11.000 selskapene hadde bare bortimot 400 enten en kvinnelig toppsjef eller en kvinnelig styreleder ved årsslutt i perioden 2006–2016. Avkastningen på aksjen i disse selskapene ble beregnet for det påfølgende året med lik vekting for året, som betyr at hver aksje ble gitt samme vekting, eller betydning, i stedet for at aksjene ble vektet på grunnlag av markedsverdien.

Næss forteller også at de fant flere selskaper med kvinnelige toppledere i USA, Kina og India. - Dette hadde en positiv effekt på sammenlagttallene, sier Næss som tilføyer: - Når du tester en handelsstrategi basert på historiske data for å se om den holder, er det alltid en mulighet for at de gode resultatene kan ha vært en tilfeldighet.

Positiv faktor for investeringer

Det er vanskelig å si akkurat hvorfor kvinnestyrte selskaper gir høyere avkastning, men Næss nevner flere mulige forklaringer. En forklaring er at fordi det ofte er vanskeligere for en kvinne å bli toppleder eller styremedlem, er det bare de beste som når opp. I over 96 prosent av selskapene som ble analysert, var både toppsjefen og styrelederen en mann, mens bare fire prosent hadde en kvinnelig toppleder, styreleder eller begge deler.

En annen grunn kan være at selskaper som kan vise til gode resultater, er mer åpne for å ansette kvinnelige ledere, mens selskaper som sliter, kanskje “safer” og velger en mann.

Det kan også være at kvinner er bedre ledere. Kanskje er kvinnene også mer forsiktige i prognosene sine enn menn, slik at når de faktisk oppnå det de lover, har dette en positiv innvirkning på aksjekursen.

Uansett hva grunnen er, er resultatet – den positive effekten av kvinnelige toppledere – oppmuntrende. - Dette er en positiv faktor som vi vil ta hensyn til når vi vurderer å investere i et selskap, sier Næss.

Næss, som holder til i Bergen, forvalter aksjer til en verdi av 42 milliarder dollar i Nordea, som er den største banken i Norden og en av de største i Europa. Han er også en av porteføljeforvalterne i Nordea Global Stable Equity Fund, som har en liten overvekt i selskaper ledet av kvinner. Fondet har gitt en årlig avkastning på 14 prosent de siste fem årene og ble av Morningstar kåret til et av de beste fondene i flere land i 2016, blant annet Frankrike, Spania, Norge, Finland, Belgia, Italia og Portugal.

Les flere nyheter

Ønsk robotene velkommen

Makroøkonomi

Hva har en farmasøyt, en sikkerhetsvakt og en kjøkkensjef til felles?

Bli med på presentasjonen av neste Nordea Economic Outlook

Makroøkonomi Aktuelt

Meld deg på webinaret og vær blant de første som mottar neste Economic Outlook som publiseres 6. september.

- Endelig, dette har vi ventet på

Pensjon og sparing