Utelukker selskapene bak Dakota Access Pipeline

08-02-17 20:30 | Bærekraft | Environment | Responsible investment

Nordeas team for ansvarlige investeringer anbefaler å utelukke de tre selskapene bak Dakota Access Pipeline. De tre selskapene er Energy Transfer Partners, Sunoco Logistics og Phillips 66.

U.S. Department of the Army meldte den 7. februar 2017 at de har til hensikt å gi endelig tillatelse til rørledningen. Det betyr at rørledningen kan legges i den nåværende traséen under Lake Oahe og nært reservatet til indianerstammen Standing Rock Sioux Tribe.  Departementet kansellerte også planen om en ny konsekvensanalyse.

Nordea har forsøkt å komme i dialog med de tre selskapene bak rørledningen om en alternativ trasé, men selskapene har ikke ønsket noen form for dialog med Nordea.

Les flere nyheter

Hold av en plass på første rad til Nordeas Economic Outlook

Makroøkonomi

Meld deg på webinaret på ditt lokale språk, og motta rapporten så snart den kommer ut 24. april.

Nordea

Nordea stopper investeringer i Facebook for Stars-fondene

Responsible investment Bærekraft

Nordeas Responsible Investment-team har besluttet å midlertidig stanse investering i Facebook for Stars-fondene.

Nordea's re-domiciliation

Derfor foreslår vi flytting til bankunionen

Om Nordea

Nordeas styre foreslår for generalforsamlingen å flytte Nordeas hovedkontor og morselskap fra Sverige til bankunionen.

Det gir forretningsmessig mening å investere i kvinnelige ledere

Om Nordea Bærekraft

Kjønnsbalanse gis nå stadig større oppmerksomhet, og det er allment anerkjent at det er en viktig faktor for forretningsmessig suksess.