5 tips til sikker nettbruk

tips to protect yourself online
09-10-19 11:12 | Digitalbanken

Internett har for lengst fått en naturlig plass i hverdagen. Vi er ikke lenger bare koblet til nettet gjennom datamaskiner, men også nettbrett, telefoner og til og med kjøleskap og klokker. Men samtidig som at nettet stadig brukes på nye områder i livet, hører vi også om identitetstyveri, kortsvindel og andre typer nettsvindel.  Hvordan finner du frem i nettjungelen og unngår svindel?

Nordea tar svindel på alvor. Vi har en enhet med spesialister og eksperter som kun jobber med kundenes sikkerhet. Hvilke tips har de til sikker nettbruk?

1. Vær obs på hva du deler!

Sosiale medier er en god måte å holde kontakten, dele ideer og interesser og til og med finne ny jobb, men vær kritisk til hvilke personlige opplysninger du deler, og med hvem. Sjekk personverninnstillingene på tjenestene du bruker, og vær nøye med hvilke personer du slipper inn i nettverket, spesielt hvis du ikke kjenner dem personlig. Falske nettprofiler er ikke uvanlig. Det er vanskelig å fjerne ting fra nettet, så vurder hvilke konsekvenser det kan få for privatlivet ditt og karrieren din hvis feil personer får tak i opplysninger om deg.

2. Hvis du ikke hadde gjort det i virkeligheten, ikke gjør det på nett heller

Det er lett å si og gjøre ting på nett som du ikke hadde gjort i virkeligheten. Kommunikasjon skjer ofte anonymt – du ser ikke personene du snakker med, og du vil kanskje aldri møte dem. Det er lett å misforstå skriftlige beskjeder, og når du ikke ser personen, er det vanskelig å få med seg faretegn, for eksempel på et chatteforum eller en Facebook-gruppe.

Hadde du delt opplysninger om jobb eller ekteskap til personen foran deg i køen på butikken? Hadde du delt nettbankkoder eller kredittkortopplysninger hvis noen spør deg om dem på toget? Hvorfor gjør du det da når du blir bedt om å gjøre det i en e-post.

3. Du er ikke alene om å bli utsatt for nettsvindel – ta kontakt med politiet og banken din med én gang!

Hvis du blir lurt i en nettsvindel, er det lett å legge skylden på deg selv og stille spørsmål ved hvorfor du lot deg lure. Det kan du bruke tid på senere, for hvis du blir lurt eller tror at noen har fått tilgang til kredittkortopplysningene dine eller nettbankkoder, må du ta kontakt med banken din med én gang! Klokken tikker, og i svindelsaker er det enormt viktig å være kjapp for å redusere tap. Etterpå kan du tenke over hva du kunne gjort annerledes for å sikre at det ikke skjer igjen. Og husk at du ikke er den eneste.

4. Bytt passord

Hvor mange kjenner du som ikke har byttet passord på mange år? Eller som bruker fødselsdatoen som pinkode? Det er en dårlig løsning. De fleste vet at vi må bytte passord med jevne mellomrom på jobb, så hvorfor gjør vi det ikke hjemme? Har du hørt huskereglen som hjelper deg med å huske navnene på sørlandsbyene? Kanskje du kan lage en egen regle for å huske passordene dine. Og ikke glemt å bytte standardpassordene på alle enheter du kobler til nettet!

5. Hvis det virker for godt til å være sant, er det sannsynligvis det

Dette hører du ofte, men folk lar seg lure av svindelopplegg hele tiden. Stopp opp og vurder om en fantastisk investeringsmulighet eller en mystisk rik slektning er for godt til å være sant. Still spørsmål og lær å gjenkjenne tegnene på svindel. Hvis du får en e-post med et fantastisk tilbud, gå til selskapets nettsider eller ring dem for å finne ut om de faktisk kjører denne kampanjen. Gjør et bildesøk av bilder du mottar, søk opp navn og selskaper og ikke send penger til folk du ikke kjenner personlig. Du kan alltid be banken om råd og la dem se på eventuelle dokumenter du mottar.  Husk at hvis det virker for godt til å være sant, er det sannsynligvis det.

Read more news

Viser 5 av 647 resultat

Nordea Liv & Pensjons investeringsportefølje skal være karbonnøytral innen 2050

Om Nordea Bærekraft Our work