Kjøpe din første bolig?

14-01-14 10:43 | Personlig økonomi | Marie Helvik Roll

Har du en drøm om å eie din egen bolig? Å komme seg inn på boligmarkedet kan for mange være vanskelig. Det kan være tøft å få lån, det stilles høye krav til at du spart opp penger selv og høye priser på bolig kan også være en utfordring. Men det skal ikke være umulig, og med litt kunnskap og fokus på målet kan det absolutt være innen rekkevidde.

Spare, spare, spare

Å spare opp penger til din første bolig vil kreve litt av deg. Det er ingenting som serveres på sølvfat, og det handler (dessverre) om prioriteringer. De fleste studenter har vanskelig for å spare, men med prioriteringer tror jeg at du har mulighet til å spare en slant hver måned. Du må bare ønske det sterkt nok. Husk at å spare litt er bedre enn ingenting!  Sett penger på BSU-konto, så blir pengene bundet til boligkjøp!

Benytt bursdager og jul til å ønske deg penger. Du kan gjerne be foreldre og besteforeldre om å sette penger direkte inn på BSU-kontoen din, med tanke på egen bolig. På den måten får du ikke pengene rett i hendene, og du unngår dermed fristelsen til å bruke det på noe annet.

Kjøpe bolig sammen

Å kjøpe bolig sammen kan av og til være en utvei for å komme seg inn på boligmarkedet. Mange misunner kjærestepar som kan kjøpe noe sammen, men det trenger ikke å være noe annerledes å kjøpe sammen med en venn eller venninne. Husk bare at økonomiene deres da vil bli veldig tett koblet, og at man på mange måter blir avhengig av hverandre. Uansett om man er venner eller kjærester, er det viktig at man snakker igjennom økonomien før man flytter sammen. Husk også at det vil komme en tid hvor man kanskje vil flytte for seg selv, eller sammen med en kjæreste. Tenk da igjennom hvordan denne situasjonen skal løses, før dere velger å kjøpe sammen.

Lån – Boliglån Ung

Når du tar opp lån for første gang, tilbyr de fleste banker et såkalt førstehjemslån. Dette gir deg en bedre rente enn det andre kunder får, og det gir deg også mulighet til å kjøpe bolig med 15 % egenkapital. Hvis du vil kjøpe en leilighet for kr 2.000.0000,-, må du ha spart kr 300.000,- selv. Visste du at alle over 33 år er nødt til å ha 25 % egenkapital, og at det ville utgjort kr 500.000,-? Kanskje lurt å kjøpe før du er 33 år?

For å få førstehjemslån, er det en stor fordel hvis du kan vise til fast sparing, gjerne på BSU-konto. Du får en god rente og binder pengene til boligformål. Det er derfor lurt å opprette dette så snart som mulig :)

Dersom du har høy studiegjeld og ikke har hatt mulighet til å spare nok til egenkapitalen, finnes det likevel muligheter for lån i banken. Banken kan akseptere at det stilles sikkerhet i annen eiendom, for eksempel i foreldre sin eiendom. Dette blir i så fall en individuell vurdering.

Neste uke skal jeg intervjue en eiendomsmegler – kanskje han har noen tips til deg som skal ut i boligmarkedet for første gang :)

Latest blog posts from Marie Helvik Roll

Er du en god boligkjøper?

Marie Helvik Roll

Denne uken arrangerte Nordea en Boligkjøperskole for Universitet i Bergen. Der fikk deltakerne mange gode råd om hvordan man best mulig kan komme seg inn i b...

Spar penger med enkle grep!

Personlig økonomi Marie Helvik Roll

Som student er det viktig å ha kontroll på økonomien! De fleste har lite å rutte med men samtidig store utgifter.

Søk legater – den ukjente pengebingen

Personlig økonomi Marie Helvik Roll

Et nytt studiesemester er i gang og du kjenner kanskje allerede på at du skulle hatt mer penger å rutte med i semesteret som kommer.

Julegavene du har råd til

Personlig økonomi Marie Helvik Roll

Julaften nærmer seg med stormskritt! Jeg har skrevet ned noen av mine beste julegavetips dersom du synes det er vanskelig å finne rimelige julegaver.

Frist for å sikre seg årets smarteste julegave!

Personlig økonomi Marie Helvik Roll

Fristen for å sikre seg årets smarteste julegave nærmer seg. Klokken 12:00 den 31.12 går fristen ut!