Disse 7 tingene må du ha på plass før ferien

14-05-14 14:26 | Personlig økonomi | Marie Helvik Roll

Når du er på ferie er det deilig hvis alt er på stell slik at du kan nyte tiden til det fulle og slippe bekymringer. Jeg gir deg en sjekkliste på hva du må tenke på i god tid før du skal ut å reise!

Det er ingen tvil om at vi liker å bruke penger på ferie. En undersøkelse gjort av Nordea i fjor viser at ungdom mellom 18-25 år i snitt bruker kr 15 500 på ferie hvert år! Mange av disse pengene blir sikkert lagt igjen i varmere strøk! Før vi begynner sommermoroa og kanskje bruker opp alle sparepengene våre, kan det være lurt å tenke igjennom følgende 7 råd.

1. To kort på reisen
Det er anbefalt å ha to kort med på reise. Det kan hende at et kort blir ødelagt, forsvinner eller til og med blir stjålet. Da er det lurt å ha et kort i reserve. Men husk da å holde kortene adskilt, slik at ikke begge to forsvinner samtidig! Hvis du ikke har to kort må du huske å bestille fra banken din snart.

Jeg anbefaler å bruke kredittkort i utlandet. Det gir deg økonomisk fleksibilitet og trygghet på reisen. Det gir deg også rentefri betalingsutsettelse!

2.Ha kontroll på passet
Sjekk om passet ditt er gyldig eller om det har gått ut på dato. Politiet opplyser om at det er lurt å søke minst 3 uker før avreise, dersom du trenger nytt pass.

3. Mobilbruk i utlandet
Sjekk kostandene ved å bruke mobilen i det landet du skal til. Husk at ringing og surfing kan være dyrt, så pass på at du ikke kommer hjem til en skremmende høy regning. Slå av Mobildata, 3G og dataroaming når du setter deg på flyet. Noen selskaper har egne datapakker du kan kjøpe når du skal til utlandet – disse er rimelige og gir deg en fastpris som du kan forholde deg til. Se for eksempel her.

4. Unngå purringer
Betal regningene dine før du reiser, slik at du ikke får purring mens du er på ferie. Mange glemmer hverdagen totalt når de er på ferie og kommer gjerne hjem til purringer i postkassen.

5. Forsikring
Pass alltid på å ha reiseforsikring og forsikringsbevis med deg, og at også denne regningen er betalt før avreise. Viktig både hvis du blir syk eller hvis bagasje kommer på avveie.

6. Vaksinasjoner
Skal du reise til et sted som krever ekstra vaksinasjoner er det viktig at du tenker på dette i veldig god tid. Husk også at dette er dyrt, så ta det med i budsjettet ditt når du planlegger reisen. Hvilke land som krever vaksinasjoner finner du for eksempel her.

7. Lokal valuta
Ta gjerne ut noe lokal valuta før avreise. Det kan være kjekt å ha til en taxi når du kommer frem eller til andre småting i begynnelsen av ferien. Kontanter kan selvfølgelig være greit på små steder eller steder du føler deg usikker.

På reisedagen er det en del ting som er lurt å gjøre i leiligheten for å unngå uhyggelige overraskelser når du kommer hjem. Tøm frys og kjøleskap for ting som ikke har god holdbarhet. Slå av elktriske apparater, trekk gjerne ut kontaktene og lukk alle vinduer. Kan være lett å glemme i farten hvis du er sent ute!

Det viktigste er likevel å huske de tre P'ene. Husker du disse 3 tingene er du som regel sikret mot det meste ;)

Pass, Penger og Prevensjon!

Latest blog posts from Marie Helvik Roll

Er du en god boligkjøper?

Marie Helvik Roll

Denne uken arrangerte Nordea en Boligkjøperskole for Universitet i Bergen. Der fikk deltakerne mange gode råd om hvordan man best mulig kan komme seg inn i b...

Spar penger med enkle grep!

Personlig økonomi Marie Helvik Roll

Som student er det viktig å ha kontroll på økonomien! De fleste har lite å rutte med men samtidig store utgifter.

Søk legater – den ukjente pengebingen

Personlig økonomi Marie Helvik Roll

Et nytt studiesemester er i gang og du kjenner kanskje allerede på at du skulle hatt mer penger å rutte med i semesteret som kommer.

Julegavene du har råd til

Personlig økonomi Marie Helvik Roll

Julaften nærmer seg med stormskritt! Jeg har skrevet ned noen av mine beste julegavetips dersom du synes det er vanskelig å finne rimelige julegaver.

Frist for å sikre seg årets smarteste julegave!

Personlig økonomi Marie Helvik Roll

Fristen for å sikre seg årets smarteste julegave nærmer seg. Klokken 12:00 den 31.12 går fristen ut!