Sommer og frihet med scooter?

26-05-14 12:38 | Personlig økonomi | Marie Helvik Roll

Endelig er det litt varme i luften og vi kan nyte at det er vår. Er du en av de som har lyst til å kjenne luften «under vingene» og kjøpe moped eller scooter? Det er utrolig kjekt og gir en fantastisk frihet. Men husk å gjøre alt det kjedelige papirarbeidet riktig – jeg forteller deg hvordan!

Jeg brukte konfirmasjonspengene mine på en scooter når jeg begynte på videregående og det angrer jeg ikke et sekund på! Jeg slapp å være avhengig av bussruter eller mor og far som sjåfør – herlig!

Når du kjøper en scooter eller moped bør du starte med å sjekke ut hjemmesidene til Vegvesenet som gir deg en god oversikt over alt du må huske.

• Fyll ut salgsmelding sammen med selger og send den til Vegvesenet

• Sørg for at selgeren har vognkort del 1 og 2. Husk at del 1 alltid skal være i kjøretøyet mens del 2 skal holdes separat fra kjøretøyet.

• Sjekk selgers legitimasjon og at denne stemmer med salgsmeldingen og vognkortet.

• Bestill forsikring i ditt navn.

• Betal omregistreringsavgift når denne regningen kommer.

Når du kjøper brukt bil, motorsykkel eller annet kjøretøy er det veldig viktig å sjekke at tidligere eier ikke har lån med pant i kjøretøyet. På nettsiden til Brønnøysundregistrene kan du sjekke dette. På denne måten sørger du for at du ikke overtar en annen person sin gjeld! Det hadde vært litt kjedelig.

Husk å skrive kontrakt med selgeren. En kontrakt som er tilpasset dette formålet finner du på Forbrukerrådet sine sider. Nederst i kontrakten står det også en oppsummering av hva som er lurt å gjøre før du kjøper brukt.

• Sjekk at forrige eier har betalt årsavgiften.

• Kontroller kjøretøyets historikk. Dette kan gjøres ved å sende SMS til Vegvesenet med reg.nr. til 2282

• Prøvekjør!

• Om mulig; få en som har peiling på motorer til å se over.

Husk at en scooter krever at du har orden på økonomien! En scooter koster mye penger, og vi kan dele utgiftene inn i 3 kategorier:

• Ta lappen
        Trafikalt grunnkurs, mopedkurs, teoriprøve, gebyrer til Vegvesenet.

• Innkjøp

Scooter, hjelm, hansker, omregistreringsavgift til Vegvesenet.

• Løpende utgifter
    • Bensin og olje, forsikring, årsavgift, service og reperasjoner.

Så gjenstår det bare å finne ut om dette er noe du ønsker å bruke penger på. Er det verdt investeringen? Og som din mor ville sagt: Kjør forsiktig og ha respekt for trafikken! Jeg har selv falt av scooteren midt i et veikryss og det vil man helst unngå!

Latest blog posts from Marie Helvik Roll

Er du en god boligkjøper?

Marie Helvik Roll

Denne uken arrangerte Nordea en Boligkjøperskole for Universitet i Bergen. Der fikk deltakerne mange gode råd om hvordan man best mulig kan komme seg inn i b...

Spar penger med enkle grep!

Personlig økonomi Marie Helvik Roll

Som student er det viktig å ha kontroll på økonomien! De fleste har lite å rutte med men samtidig store utgifter.

Søk legater – den ukjente pengebingen

Personlig økonomi Marie Helvik Roll

Et nytt studiesemester er i gang og du kjenner kanskje allerede på at du skulle hatt mer penger å rutte med i semesteret som kommer.

Julegavene du har råd til

Personlig økonomi Marie Helvik Roll

Julaften nærmer seg med stormskritt! Jeg har skrevet ned noen av mine beste julegavetips dersom du synes det er vanskelig å finne rimelige julegaver.

Frist for å sikre seg årets smarteste julegave!

Personlig økonomi Marie Helvik Roll

Fristen for å sikre seg årets smarteste julegave nærmer seg. Klokken 12:00 den 31.12 går fristen ut!