Ny markedsdirektør i Nordea Norge

19-06-11 10:27 | Pressemeldinger

Paal Sprakehaug (46) blir ny markedsdirektør i Nordea Norge. Sprakehaug overtar etter Arne Lambech som har sittet i direktørstolen i over 16 år. – Vi må våge å stikke oss enda mer frem, sier Sprakehaug.

Sprakehaug startet i banken etter videregående skole. De siste 12 årene har han hatt ulike lederroller i Region Stor-Oslo Privatmarked. I løpet av årene i Nordea har han utdannet seg til markedsøkonom fra IHM og tatt en Bachelor of Management ved Handelshøyskolen BI. Han har også vært en av konsernets utvalgte kandidater til lederutviklingskurset High Potentials. Sprakehaug har flere års markedserfaring, primært innen sponsing, events, markedskommunikasjon og kundeaktiviteter.

– Jeg gleder meg til å jobbe videre med den sterke posisjonen Arne Lambech har vært med på å skape for Nordea. Vi har mye å spille på og være stolte av, men vi må også våge å stikke oss mer frem. Dette skal bli spennende, utfordrende og veldig moro, sier Paal Sprakehaug

Sprakehaug tiltrer stillingen i løpet av høsten, i det Lambech går av med pensjon.

Gjør det mulig
Sprakehaug er opptatt av å få frem bankens sterke sider. – Nordea er den banken som kan hjelpe kundene med alt. Vi er solide, vi har ekspertisen og vi er nytenkende. Målet vårt er å gjøre det mulig. Denne historien må vi fortelle til både kunder og potensielle kunder. Vi må formidle at vi er mer enn en nordisk bank, avslutter Sprakehaug

Arne Lambech gir seg etter 16 år i Nordea
Lambech har vært en markant person i norsk bank- og markedsføringskretser. Etter mer enn 16 år i direktørstolen, går han nå av med pensjon.

– Det har vært en fantastisk utviklende og spennende reise gjennom 16 år med et flott team både nordisk og nasjonalt som sammen har vært med på å bygge en av Nordens sterkeste merkevarer. Jeg er også stolt over at vi har lykkes med å forsterke vår stilling i det norske markedet og at Nordea har blitt kåret til den beste totalbanken i Norge både i 2010 og 2011, sier Arne Lambech.

– Arne har vært en uvurderlig bidragsyter i oppbyggingen av Nordeas sterke nordiske merkevare. Han har ledet den norske avdelingen hele veien fra den tradisjonelle markedsføringen frem til dagens Facebook. Arne har vært en dyktig medarbeider og en stor personlighet i banken. Vi takker og ønsker ham lykke til videre, og ønsker Sprakehaug velkommen i den nye stillingen, sier Gunn Wærsted, leder for Nordea Norge.

Bilde av Arne Lambech