Unge handler mest luksus

31-10-14 12:51 | Pressemeldinger

Nesten 1 av 3 av unge mellom 18 og 25 år har kjøpt luksusvarer de siste seks månedene. – Legger man til seg dyre vaner som ung er veien til økonomisk uføre kort, sier forbrukerøkonom.

– Jeg er overrasket over at det faktisk er de unge forbrukerne som handler mest luksus. Trenden er urovekkende. Legger man til seg et slikt forbruk så tidlig tror jeg man øker sjansene for å havne i den såkalte luksusfellen. Veien til kredittkort og forbrukslån kan bli kort om man er vant til å bruke mye penger, og vi ser at stadig flere unge lar seg friste av slike finansieringsalternativer, sier Elin Reitan, forbrukerøkonom i Nordea.

Hun mener at foreldre har et viktig ansvar når det gjelder å gjøre barna til kritiske forbrukere. De bør gå foran som gode forbilder når det gjelder forbruk. Barna kan lære mye ved at man for eksempel gir dem faste lommepenger eller lærer dem å spare til det de ønsker seg.

Privatøkonomi på timeplanen

– Skolene har ett enda større ansvar for denne læringen. Det er ikke alle foreldre som har samme forutsetninger for å lære barna om økonomi, og det er viktig at læringen blir satt i system. Jeg mener at privatøkonomi bør inn i timeplanen allerede fra barnetrinnet av, sier Reitan.

Undersøkelsen viser at det er Oslo-folket som er mest tilbøyelige for å handle luksusvarer. Undersøkelsen viser at 22 prosent herfra har handlet luksus de siste seks måneder, har 15 prosent fra resten av Østlandet, 16 prosent av de fra Midt-Norge, 14 prosent fra Nord-Norge, 13 prosent fra Sør-Norge og 12 prosent fra Vest-Norge gjort det samme.

– Tilgangen til eksklusive designvarer har økt. Stadig flere luksusmerker etablerer seg i Norge, samtidig som internett har gjort tilgangen til slike varer enorm. Det er tydelig at spesielt de unge fristes, sier Reitan.

Knapt sett kontanter

Til sammenligning har 14 prosent av de mellom 26 og 39 år, 15 prosent av de mellom 40 og 59 år og 9 prosent av de mellom 55 og 65 år gjort luksuskjøp i løpet av det siste halve året.

Hun oppfordrer foreldre til å forklare barna sine hvor mye arbeidsinnsats som kreves for å kjøpe luksusvarer. – I dagens kontantløse samfunn blir det stadig viktigere at barna får nødvendig opplæring i privatøkonomi. Dagens unge har knapt sett kontanter før på konfirmasjonsdagen, og har ikke det samme forholdet til sedler og mynter som det foreldregenerasjonen har. Å sette luksuskjøpet i perspektiv kan bidra til at mange unge innser verdien av luksusvarene, sier Reitan.