Så funkar nya amorteringskraven

Unni Stromstad
Michael Skytt
15-03-11 10:25

Den 11 mars presenterade Finansinspektionen de amorteringskrav som kommer att införas 1 augusti. Nordeas bolånechef Michael Skytt förklarar vad det innebär. Reglerna gäller alla banker och finansinstitut.

- Förslaget blev i stort sett i linje med det som tidigare gått ut på remiss. I korthet ska alla nya bolån amorteras med 2 procent årligen ner till en belåningsgrad om 70 procent och därefter med 1 procent årligen ner till 50 procent belåningsgrad.

Det nya i förslaget är att amorteringen på nya lån fortsätter även när man nått en belåningsgrad av 70 procent. Redan idag amorterar i stort sett alla nya kunder på lån överstigande 70 procent belåningsgrad, de får helt enkelt fortsätta amortera dock i en lägre takt.

Fanns det fler nyheter i förslaget?
- Ja, det handlar om hur ofta man får omvärdera bostaden (grunden till bolånet). Omvärdering får nu endast ske vart femte år eller vid en avsevärd värdeförändring av bostaden till exempel vid en omfattande renovering.

Vilka berörs av de nya reglerna?
- Nya bolånetagare, det vill säga de som köper en ny bostad, samt de kunder som behöver låna på sin befintliga bostad och har en belåningsrad överstigande 50 procent. Vill man låna mer så kommer amorteringskraven på de nya lånen beräknas från den totala belåningsgraden, det vill säga även befintliga lån.

Vad innebär det här för en familj som köper en bostad för 2,5 miljoner kronor?
 - För en familj som köper en bostad för 2,5 miljoner kronor och lånar 85 procent, 2 125 000 kronor, kommer kunden med det nya förslaget amortera 3 646 kr/mån. Idag amorterar den här familjen 2 085 kr/mån de första 5 åren.