Regional konjunktur: Bra fart från norr till söder

15-10-06 9:30 | Makroekonomi

I dag presenteras Nordeas nya regionala konjunkturrapport. Den visar att svensk ekonomi går starkt över hela landet. Vi har träffat Nordeas chefsanalytiker Lena Sellgren och bett henne berätta mer.

Hur går det för svensk ekonomi?
Sveriges ekonomi växer starkt och på bred front, vilket gynnar samtliga regioner. Investeringarna ger ett betydande bidrag till BNP-tillväxten, men även privat och offentlig konsumtion har utvecklats väl. Exportindustrins produktion har stagnerat men det syns vissa tecken på en ljusning av exporten av varor.

Skiljer sig utvecklingen åt mellan olika regioner?
Mälardalen fortsätter att vara i en klass för sig. Vi räknar med att bruttoregionalprodukten, BRP, i Mälardalen ökar med omkring 4 procent både i år och nästa år. Utvecklingen drivs främst av tjänstesektorn. Även övriga regioner växer i god takt med omkring 3 procent i år och 2,5 procent nästa år. Det dröjer dock innan varuexporten och industriinvesteringarna tar mer påtagligt.

Av rapporten framgår det att investeringarna i Sverige är ojämnt fördelade både regionalt och branschvis.  Kan du berätta hur det ser ut? Hur går det för svensk industri?
Större delen av de totala investeringarna, drygt 65 procent, görs i de befolkningstäta regionerna Stockholm, Västsverige och Östra Mellansverige med sina stora universitetsorter. De största investeringarna i industrin görs i Västsverige, medan det görs allt mindre industriinvesteringar i Småland. Utvecklingen i Småland inger en viss oro.

Ni har även tittat på matchningen mellan arbetssökande och vakanser. Var i landet fungerar matchningen bäst?
Den mest effektiva matchningen har Jämtlands län. Generellt sett är matchningen sämre i industritunga regioner.

Läs pressmeddelandet
Läs rapporten