Nordeaanställda Johanna Öhlin är Årets framtida ledare

17-03-20 10:27

I onsdags utsågs Nordeaanställda Johanna Öhlin till Årets framtida ledare – en utmärkelse som delas ut av KPMG i samarbete med Universum. Priset har fokus på ungt ledarskap och syftar till att lyfta fram talanger som har förmågan att föregå med gott exempel, vara lyhörda och engagera människor omkring sig. – Jag vågar utmana invanda mönster och sätter alltid Nordeas långsiktiga intresse i första hand, säger Johanna Öhlin.

Idag arbetar Johanna Öhlin halvtid med compliance-frågor kopplade till Nordeas verksamhet. Från och med den 1 maj byter hon tjänst och kommer därefter att ingå i ett nordiskt team som arbetar med att stötta Wholesale Operations i deras strategiska förändringsresa. Parallellt med arbetet på Nordea läser Johanna en master i Operations Management & Control vid Stockholms universitet.

Vad tycker du kännetecknar en bra ledare?

– Det handlar om balans! För det första behöver man vara modig, ha integritet och våga utmana sina medarbetare. Samtidigt handlar det lika mycket om att vara lyhörd, ödmjuk och känna in andra. Man ska inte heller ha sig själv som utgångspunkt utan behandla andra som de vill bli behandlade.

Vad tror du kommer vara avgörande för framtidens ledarskap?

– Jag och många med mig efterfrågar ett ännu mer transparant ledarskap. Konkret handlar det om att lyssna på sina medarbetare och bjuda in till olika diskussions- och beslutsforum som traditionellt hållits bakom stängda dörrar. En övertygelse om att alla har en roll i företagets utveckling och en tro på att varje medarbetare kan vara med och bidra på sitt sätt. Ett sådant ledarskap skapar lojala medarbetare.

På vilka sätt är du en god ledare?

– Jag får ofta höra att jag är driven och handlingskraftig, något jag är väldigt stolt över. Jag tycker det är viktigare att agera än att prata och försöker alltid att agera gott exempel. Andra gör inte som man säger, utan som man själv gör.

Hur ser din framtidsplan ut? Kommer du att börja arbeta heltid på Nordea när du avslutat dina studier?

– Jag kommer att skriva min masteruppsats inom management under nästa vår och skulle gärna göra det i samarbete med Nordea. När jag har pluggat klart i juni 2018 ser jag mig själv fortsätta anta svåra ledarskapsutmaningar. Om Nordea erbjuder den möjligheten då ser jag mig själv absolut fortsätta i banken.

Läs fler nyheter

Almedalen 2018 - här hittar du Nordea

Om Nordea Privatekonomi

Årets program för Nordea på Almedalen hittar du här.

Nordea expert selected to EU Expert Group on Sustainable Finance

Hållbarhet Our people Our work Responsible business

Nordea and Aila Aho have been selected to one of the 35 honourable seats in the European Commission’s technical expert group on sustainable finance.

Nordeas kontaktlösa kort är säkra

Privatekonomi

Hur säkert är det med kontaktlösa köp egentligen?

Så funkar GDPR för våra kunder

Om Nordea

GDPR, Mifid2 och PSD2 är alla nya regelverk från EU som träder i kraft under 2018.

7 miljarder pensionspengar blir nu grönare

Hållbarhet Sparande och pension

Nordea Liv & Pensions traditionellt förvaltade pensionsportfölj ska nu ställa om till enbart hållbara investeringar.