Nordeas fonder vinnare i ny hållbarhetsstudie

Maria Rengefors, chef Nordea Fonder Sverige
00-01-01 0:00 | Sparande och pension | Hållbarhet

Nordeas fonder finns med i topp i de flesta fondkategorierna när Söderberg & Partners listar de bolag som gör mest för att påverka bolag i en mer hållbar riktning. Nordea toppar fem av sju kategorier baserat på snittbetyg för alla bolagets fonder inom respektive kategori.

De fem kategorier där Nordea har det högsta snittet är Global, Sverige & Norden, Tillväxtmarknader, Asien och Miljö. En genomgående motivering till det höga snittbetyget i varje kategori är det omfattande påverkansarbete som görs inom Nordea gentemot de bolag som fonderna investerar i, enligt rapporten Hållbara fonder från Söderberg & Partners.

”Det är naturligtvis jätteroligt att allt det arbete som vårt ESG-team och våra förvaltare lägger ned på att försöka påverka bolag i en mer hållbar riktning får officiellt erkännande. Särskilt med tanke på att vi även visat att det lönar sig att beakta de möjligheter och risker som ESG-analyser identifierar”, säger Maria Rengefors, chef för Nordea Fonder Sverige.

Söderberg & Partners ger sedan 2015 ut analyser där de tittar på hur innehaven i fonderna väljs ut samt hur kapitalet som investeras används i arbetet för att påverka bolag i en mer hållbar riktning. I årets rapport kopplas även hållbarhetsarbetet i fonderna ihop med de globala målen i Agenda 2030. Tanken bakom Agenda 2030, som antogs av FN:s generalförsamling 2015, är att alla länder ska uppnå en social, miljömässig och ekonomiskt hållbar värld till 2030.

Rapporten listar även de tre enskilda fonder i varje kategori som får högsta hållbarhetsbetyg. I gruppen Sverige & Norden tog Nordea Nordic Stars Equity andraplatsen och trea kom Nordea Swedish Stars. Bland tillväxtmarknadsfonderna knep Nordea Emerging Stars Equity förstaplatsen och Nordea Emerging Markets Small Cap bronsplatsen. Nordea Asian Focus Equity är näst bästa Asienfond, strax före Nordea Asian. Bland fonder med uttalad miljöinriktning utsågs Nordea Klimatfond till bästa fond ur hållbarhetssynvinkel.

Läs fler nyheter

Visar 5 av 316 resultat

Ny fond investerar i bolag som optimerar lönsamheten genom jämställdhet

Sparande och pension

Nordea lanserar Global Gender Diversity Fund.

Nordea utökar stödet till skolor i Sydafrika

Om Nordea Hållbarhet

Nordea stöttar ännu en skola i KwaZulu-Natal för att bidra till en bättre framtid för barnen. KwaZulu-Natalprovinsen i Sydafrika är ett av de områden i värld...

Alla Hjärtans Dag: Se upp för kärlekssvindlare

Hållbarhet

Nordeas team som bekämpar bedrägerier ger tips om hur du upptäcker och undviker kärlekssvindlare på nätet.

Se hur Nordea bekämpar penningtvätt

Om Nordea

Vi tolererar inte att utnyttjas för brottslig verksamhet. Därför arbetar vi varje dag för att bekämpa penningtvätt och andra typer av ekobrott.

Economic Outlook pre-buzz sept 2017

Håll dig uppdaterad – missa inte vårt Economic Outlook-webinar

Makroekonomi

Registrera dig för att delta i webinaret den 28 januari och garantera din utgåva av Economic Outlook som släpps samma dag.

Visar 5 av 316 resultat