Så blir investeringsåret 2015

15-01-05 15:21 | Börs och investeringar | Investeringsbloggen

Michael Livijn, investeringsstrateg på Nordea, summerar i detta gästinlägg upp investeringsåret 2014 och blickar framåt mot 2015.

Dags att stänga böckerna för investeringsåret 2014. Och minsann, det blev ännu ett mycket bra år för majoriteten av de olika tillgångsslagen. Men avkastning var inte alltid självklar, svängningarna på världens marknader var tidvis stora, med sista kvartalet som crescendo. Årets stora överraskning var att räntorna fortsatte att sjunka, och det med besked. Likt inför 2013 låg de flesta prognoserna på att vi skulle få se stigande räntor under året. Fortsatt återhämtning och de första viskningarna om att den mycket expansiva centralbankspolitiken i väst skulle skalas tillbaka skulle skapa tryck uppåt. Men av det blev intet.

Tar vi vår egen 10-årsränta startade den året på 2,22 procent men slutade strax under 1 procent! Storyn var liknande i resten av världen. Avkastningsmässigt blev det förstås jackpot för statsobligationer, ett svenskt index gav över 11 procent, mer än tre gånger den förväntade avkastningen. På kreditsidan var det däremot mer blandade resultat. Papper som påverkas i större grad av den underliggande statsräntan, som investment grade, gynnades mest med resultat på 5-8 procent beroende på marknad. Mer riskfyllda papper, high yield och tillväxtmarknadsobligationer, hade det tuffare, framförallt under det andra halvåret då riskaversionen tilltog. De flesta hamnade ändå på plus, om än i vissa fall knappt.

Fastighetsaktier i topp, olja i botten
Ett av årets stora samtalsämnen var fallet i oljan. Från att ha handlats i ett intervall mellan 100-120 dollar per fat under ett par års tid blev det någon sorts implosion under hösten och priset föll till runt 60 dollar. Analytikerkåren var snabbt ute med förklaringar, vi nöjer oss med att konstatera att marknadens prissättningsmekanism nog ändå fungerar. Utbud och efterfrågan styr och troligen var det en kombination av de båda som orsakade fallet. Det övriga råvarukomplexet drogs delvis med nedåt och generellt var investeringar i råvaror en av de sämsta under 2014. Övriga alternativa investeringar gick bättre, där alternativa strategier är ett något svåröverskådligt spektrum av marknaden då risknivån spänner från obefintlig till oändlig, men ett brett index av olika förvaltningsstilar hamnade runt 10 procent i avkastning. Fastigheter gynnas av sjunkande räntor och stabila kassflöden. Dessutom är det en real tillgång, med allt vad det innebär i form av säkerhet. Globala REIT:s (fastighetsfonder) toppade listan 2014 med en avkastning på runt 40% i svenska kronor!

Vinnare: REITs, USA – Förlorare: råvaror, Östeuropa

Wilandergraph120150105

Källa: Thomson Reuters

De flesta tänker dock aktier när frågan om avkastning kommer på tal. Och för oss i Sverige är det naturliga ”benchmarket” den svenska börsen. Här blev det ett fint år med runt 15 procent inklusive utdelningar, nästan dubbelt över vår långsiktiga förväntade avkastning. Men det är när vi rör utanför våra gränser som det blir intressant. Kronan tog en hel del stryk under året, vilket innebär att man får ”extra” avkastning på utländska innehav. Och en global korg av aktier gav över 25 procent med USA i topp som enskild marknad på drygt 35 procent. Procenttal i all ära, sättet de kom till på var periodvis ordentligt svängigt, uppgången under året var långt ifrån rak. Året inleddes med lite tillväxträdsla i Kina, som sände ned börserna i januari. Rysslands agerande i Ukraina och annekteringen av Krim gav ytterligare fall med stor volatilitet i just Ryssland. Sedan inleddes en uppgångsfas fram till sommaren då nedskjutningen av MH-17 över Ukraina samt en (oförsiktig?) kommentar från Fed-chefen Janet Yellen kring värderingen av high yield-marknaden på nytt skickade ned marknaden.

Tillväxträdslan under oktober var dock årets stora skakning, under drygt två veckor föll globala aktier med över 10 procent. Återhämtningen var dock magnifik och i november var det återigen all-time-high-noteringar på världens börser. De flesta såg en relativt lugn avslutning på året. Ryssland hade dock en annan plan, om än omedveten. Nämnda oljeprisfall satte rejält tryck på den ryska ekonomin, som redan var i gungning av sanktioner från väst. Volatiliteten under december nådde mycket höga nivåer i Ryssland och rubeln dök okontrollerat, liksom den ryska börsen. Stor dramatik och panikåtgärder från centralbanken stabiliserade sedan situationen något men en hel del frågetecken kvarstår fortfarande. Vi kommer att återkomma till Ryssland under 2015.

Återblickar kan visserligen stilla vårt behov av förklaringar, men de ger knappast svaret på hur framtiden artar sig. Och den detaljen är inte obetydlig är det kommer till investeringar. Vi ger absolut inte sken av att ha svar på 2015, det har ingen, likväl har vi ett grundscenario som vi bygger strategin in i det nya året på.

2015 – året med divergens
Vår syn är att det finns fortsatta möjligheter men att utvecklingen kommer att divergera mellan tillgångsslagen. 2014 stora överraskning var som sagt det faktum att räntorna fortsatte att sjunka. Utrymmet för att den trenden ska hålla i sig är minst sagt begränsat med dagens extremt låga räntenivåer. Givet att den globala ekonomin inte går in i väggen ser vi helt enkelt inte än lägre räntor i korten. Även om det inte är fråga om någon stark tillväxt framöver håller den sig ändå kring det snittet sedan 20 år, runt 3,5 procent. Vi anser att den takten är tillräcklig för att understödja en fortsatt vinsttillväxt i bolagen och därmed fortsatt ge stöd för aktier.

En annan viktig faktor är centralbankernas agerande. De har varit i centrum länge och kommer så att förbli. Även här finns en viss divergens. Federal reserve har avslutat sina kvantitativa lättnader och kommer med största sannolikhet att höja räntan under 2015.  ECB och Bank of Japan å andra sidan stimulerar kraftigt och i ECB:s fall kan det bli fråga om ytterligare ökningar. I tillväxtländerna börjar en räntehöjningscykel att lida mot sitt slut och vi kan få se selektiva lättnader framöver, till exempel har Kina sänkt sin styrränta nyligen. Andra, som Ryssland och Brasilien, går motsatt väg. Tillväxt och centralbankspolitik kommer att visa vägen för marknaderna även nästa år.

Utsikterna talar för riskfyllda tillgångar

Wilandergraph220150105

Källa: Thomson Reuters

Fundamentalt ser det därför ändå hyggligt ut inför 2015. Vi tror dock det blir svårt att upprepa de avkastningstal som genererades i år. Det gäller framförallt obligationer och vår rekommendation är att taktiskt fokusera lite extra på aktier, som fortsatt är vår favorit inom tillgångsslagen.