Hur mycket Sverige bör en aktieportfölj innehålla?

15-11-18 11:34 | Sparande och pension | Börs och investeringar | Investeringsbloggen

Hemmamarknaden brukar ligga en varmt om hjärtat men som vi alla vet finns det en värld utanför nationsgränsen också. Det gäller i högsta grad även investeringar, där Nordeas rådgivningsmodell baseras på internationell diversifiering. Med hjälp av denna diversifiering uppnås en mer optimal portfölj och den riskjusterade avkastningen blir så hög som möjligt. Likväl rekommenderar vi en betydligt högre andel Sverige i aktieportföljen än vad som återfinns i ett globalt index. Varför då?

Home bias
brukar detta kallas för, att man strukturellt har en större andel av hemmamarknaden i sin portfölj. Delvis beror det på emotionella faktorer, att man känner till bolagen och kanske har en relation till dem. Under mina år i branschen har jag många gånger hört hur ”fina bolag” vi har i Sverige! Det är lättare att investera i något man känner till. En annan, mer rationell faktor, är att informationsövertaget är statistiskt signifikant, framförallt när det gäller mindre bolag. Lokala investerare är enligt en studie från 2005 (Ivkovic & Weisbenner) bättre på att hitta ”rätt” småbolag relativt investerare som inte är på plats. Så nog finns det fog för att lyfta fram sin hemmamarknad.

Faktum kvarstår dock. Sverige utgör lite drygt en procent av världens samlade börsvärde. Som jämförelse är det amerikanska bolaget Apple dubbelt så stort som svenska börsen. Jag skulle vilja påstå att även Apple är ett ”fint bolag”, och globalt kryllar det av dessa bolag. Så möjligheter att investera utanför hemmamarknaden saknas knappast. Snarare ska man se upp med att inte bli alltför hemmablind.

Vi rekommenderar att man strategiskt, det vill säga långsiktigt, ska ha 25 procent Sverige i sin aktieportfölj. Det ger mer än väl utrymme för både de emotionella och rationella argumenten utan att det påverkar den riskjusterade avkastningen för hela portföljen i någon större utsträckning. Problemet ligger snarare i att många privata investerare har betydligt mer än så. Då försämras den riskjusterade avkastningen eftersom Sverige är en marknad som har högre risk än ett globalt index. Hur investerar man då de 25 procenten i Sverige? Ett tips är att läsa min kollega Mattias Erikssons blogg
Där har vi faktorn lokalt informationsövertag definierad!

Senaste blogginlägg

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi

Smarta tips för att hitta semesterlugnet

Privatekonomi Digitala tjänster Ingela Gabrielsson

Privatekonomen Ingelas sommartips

Med Almedalen i backspegeln

Företag Digitala tjänster Stefan Andersson

Reflektioner av Stefan Andersson

Maria Rengefors fondblogg

Aktiefonder lockar men glöm inte att sprida riskerna!

Börs och investeringar Maria Rengefors

Maria Rengefors, chef för vårt svenska fondbolag, bloggar om att gardera sig genom riskspridning

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi

Tips om bolån när räntan är låg