Trump eller Clinton – vad göra med sparandet?

16-11-03 10:00 | Sparande och pension | Investeringsbloggen

Utan att sparka in några dörrar kan vi väl säga att det amerikanska presidentvalet skapar en del uppmärksamhet. Kanske inte så överraskande givet tonläget i debatten och kandidaterna i sig, som faktiskt är de två minst populära kandidater som ställt upp. Oavsett vad man tycker (kom dock ihåg att det är amerikanerna är de som röstar) är det värt att fundera lite kring vad som kan hända på marknaden efter valet och därmed också vad som kan hända i din sparportfölj.

Som vanligt är det ”de bästa gissningarna” som dominerar. Det är allt från  svepande utsagor i stil med ”vinner Trump så ökar osäkerheten och dollarn stärks” och ”en Clinton-seger innebär press på hälsosektorn” till mer specifika ”tips” på enskilda värdepapper som väntas gå bra eller dåligt beroende på vem som vinner. Kort sagt, är man ute efter att vända upp och ned på sin portfölj saknas inte idéer med anledning av valet.

Och här är det kanske en poäng att stanna upp ett tag. Är valet i USA en anledning till en”make-over” av portföljen? Påverkar valet så pass mycket? Vi tar alltid utgångspunkten att den strategiska allokeringen är det man ska fokusera på, d.v.s. din långsiktiga portfölj styrs av din riskvilja och i viss mån av din placeringshorisont. Kort sagt din ”normalportfölj”. Problemet med dessa utsagor och prognoser är att avsändaren inte vet hur just din portfölj ser ut.

Skulle du agera på alla tips tappar du snabbt det långsiktiga fokuset i portföljen och det blir mer spekulation än sparande. Och det har, tro det eller ej, inte visat sig vara en framgångsrik strategi. Så innan du börjar fundera på att agera på det amerikanska valet, eller någonting annat, se till att ha grunden lagd!

Vill du höra mer på detta ämne? Lyssna på avsnittet av Expertpodden när vi pratar om sparandet och det Amerikanska valet.

Senaste bloggar Investeringsbloggen

Marknadssyn: Dags för dubbel övervikt

Vår chefsstrateg Michael Livijn diskuterar allokeringsstrategin för juni 2017

Politiken som förevändning

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Investeringsstrategen Erik Nordenskjöld bloggar om marknadsturbulensen efter de senaste nyheterna om presidenterna Trump och Temer

Bra drag i vinsterna

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Våra investeringsstrateger har hamrat ut allokeringsstrategin för maj och ser fortsatt positivt på riskfyllda tillgångsslag som aktier.

Suck av lättnad efter franskt utfall

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Vår chefsstrateg Michael Livijn bloggar om utfallet i den första omgången av det franska presidentvalet

Ännu en bra rapportsäsong i antågande