Förlust som investeringsstrategi

Erik Nordenskjöld, investeringsstrateg Nordea
16-12-06 15:38 | Sparande och pension | Börs och investeringar | Investeringsbloggen

Korträntefonder får för tillfället mycket kritik eftersom de ger negativ avkastning. Att det är Riksbankens penningpolitik som påverkar är inget som kommer fram i rapporteringen, istället tas andra anledningar upp till varför investeraren ska sälja sina innehav.

Vad som också ofta glöms bort i agitationen är investeringsperspektivet. Angreppet på kortränteplaceringar, eller enklare uttryckt kontanter, som investeringsform bygger på att formen får investeringarnas värde att minska och därför ska undvikas. Resonemanget leder till en lockelse att sälja riskfria alternativ som kontanter och köpa mer högavkastande tillgångar som aktier och obligationer av olika slag med högre risk. För vem vill investera i något som ger en säker förlust?

Är kontanter en option?
För de flesta investerare innebär den starka utvecklingen för aktier och obligationer att de idag har en för liten andel kontanter i sin portfölj, och de andra tillgångarna har växt mer i värde än kontanterna. De negativa räntorna har också skapat en barriär till att byta sina framgångsrika placeringar mot något utan potential att växa. Det är olyckligt att resonemanget bortser från att kontanter faktiskt har en överlägsen värdebeständighet i turbulenta tider, och att de därför erbjuder en option på att köpa något billigare i framtiden.

Upp som en sol, ner som en pannkaka
Vi vet lika säkert som att marknaderna kommer att gå upp för mycket, så kommer de också att falla för mycket. Problemet är att vi inte vet när endera kommer att ske. Genom att regelbundet se till att den långsiktiga fördelningen mellan olika tillgångar är hyfsat stabil kommer investeraren automatiskt sälja dyrt, köpa billigt och samtidigt se till att det finns kontanter till en regnig dag. När en kraftig nedgång kombineras eller rent av drivs av stigande räntor kommer kontanterna till sin allra största nytta. Den investerare som inte har några kontanter tillgängliga kommer således bara att kunna fönstershoppa när det är rea på kapitalmarknaden.

Var redo!

Till skillnad från Black Friday och mellandagsrean så är inte prissättningen på kapitalmarknaden kalenderstyrd, så det gäller att alltid vara beredd och ha optionen att kunna köpa när det är billigt. Vi har i vår strategi en neutral exponering mot kontanter, trots vår positiva syn på riskfyllda tillgångar. Se till att du har det också.

Senaste bloggar Investeringsbloggen

Uppgången har mer att ge

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Vår chefsstrateg Michael Livijn presenterar strategin för september och diskuterar bland annat hur investerarna ska förhålla sig till den uppförsbacke som de...