3 dagar, 3 timmar, 3 minuter…

Michael Livijn, chefsstrateg Nordea
16-12-14 15:59 | Om Nordea | Makroekonomi | Börs och investeringar | Investeringsbloggen

…var ungefär den tid det tog för marknaden att absorbera Brexit, Trump och nu senast den italienska folkomröstningen, som ju som bekant blev ytterligare ett ”fel” utfall.

Betyder det att vi nu kan strunta i politiska händelser? De har trots allt definierat en del av 2016 utifrån ett marknadsperspektiv då runt dessa händelser har i princip allt annat fått stå tillbaka i den massiva floden av analyser, olika scenarion och ibland rent tyckande kring de möjliga utfallen. Och likväl har reaktionen på marknaden i stora drag varit positiv när väl resultatet blivit känt.

Sant är att det blev ett rejält nedställ på världens börser efter Brexit – men det varade som sagt knappt tre dagar – efter det vände marknaderna upp med besked. När Trump vann valet i USA sålde Asien av på morgonen men när handeln avslutades i USA på kvällen var det solitt grönt på listorna. Frågan är om Italien ens märktes i handeln förra veckan?

Med tanke på vad som väntar i form av val i Europa under 2017 borde det därmed vara lugna gatan vad gäller politikens påverkan framöver. Eller inte. För det går att tänka sig att marknaden faktiskt reagerar negativt på någon framtida politisk händelse. Det är lätt att vaggas in i en säkerhet att tidigare utfall kommer att upprepas, och häri ligger den största risken.

Extrapolering har mer än en gång kullkastat den bästa av strategier. Med det sagt kvarstår vår grundsyn kring politik som marknadspåverkande faktor. Den har viss betydelse på kort sikt (vilket inte minst förra året visade) men det ska mycket till för att vi ska ändra vår taktiska allokering på grund av till exempel ett val. Brexit och Trump visar dessutom att det kan vara direkt skadligt för portföljen att ”betta” på ett visst utfall. Först måste man få rätt på utfallet, sedan på hur marknaden faktiskt reagerar. Det var troligen få som fick alla rätt i de fallen.

Nu när det är nästan ett halvår kvar till nästa stora val (Frankrike i maj) kan vi förhoppningsvis lämna politiken åt sidan och återigen fokusera på de mer fundamentala faktorerna för marknaden. Det känns ganska befriande.

Senaste blogginlägg av investeringsbloggen

Vikten av att förbli investerad

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Investeringsstrategen Irene Mastelli går i en serie bloggar igenom vad som kännetecknar en investering som har förutsättningar att lyckas.

Marknadssyn: Det politiska trycket ökar

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Vår chefsstrateg Michael Livijn reder ut begreppen kring investeringsstrategin för juni och om talesättet att man bör hålla sig undan sommarbörsen har någon...

Marknadssyn: Oroliga vatten

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Vår chefsstrateg Michael Livijn diskuterar bland annat företagens vinster och uteblivna kursreaktioner i investeringsstrategin för maj 2018

Marknadssyn: Dragkamp mellan rädsla och girighet

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Vår chefsstrateg Michael Livijn diskuterar ändringarna i investeringsstrategin för april 2018.

Marknadssyn: Inte bara enkelriktat

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Vår chefsstrateg Michael Livijn diskuterar hur investerarna ska förhålla sig efter turbulensen på marknaden i februari.