Val i Nederländerna - bör vi bry oss?

17-03-14 13:17 | Börs och investeringar | Investeringsbloggen

Bör vi bry oss om Nederländerna? Med ett val nu på onsdag är frågan berättigad, åtminstone ur ett marknadsperspektiv. Efter Brexit och Trump får den så kallade populismen, som är på frammarsch, stort utrymme i media.

Detta sätter sig såklart också på marknaden, framförallt via den politik populisterna vill genomföra. Ofta innehåller förslagen någon form av skepticism mot ”etablissemanget”, i Nederländernas fall mer specifikt mot EU. Geert Wilders, ledare för det populistiska Frihetspartiet, har ett utträde ur EU som en av de centrala delarna i sitt program, och det är detta marknaden fokuserar på.

Har han då någon chans att få möjligheten att genomföra det? Vårt svar är nej. Oavsett hur många röster Frihetspartiet får (och de har fallit tillbaka i opinionsundersökningarna på sistone) är de inte i närheten av någon majoritet. Övriga partier har dessutom varit tydliga med att Frihetspartiet inte är välkomna i någon koalition. Så rubrikerna till trots kommer detta val inte att påverka marknaden i någon vidare mening.

Grundläggande drivkrafter viktigast

Vi har en positiv syn på europeiska aktier och det nederländska valet ändrar inte den synen. Politiskt brus kommer alltid att finnas på marknaden, i mer eller mindre stor utsträckning. Grundläggande drivkrafter som ekonomi, vinster och värdering bestämmer mer av den långsiktiga utvecklingen än politiken, som oftast går i kortare cykler. Dessutom, det har knappast saknats politisk turbulens i Europa de senaste åren.

Vi säger inte att man helt ska avfärda politiken, till exempel kommer det franska valet i april/maj få en större betydelse, men att hänga upp sin sparplan bara på politik/mediabrus är en risk. Fundera lite på följande: hur många positiva scenarier ser vi när det kommer till politik? Nästan allt fokus ligger på att utfallet på ett eller annat sätt kommer att sluta i diket, en syn vi helt enkelt inte delar.

Som vanligt brukar sanningen ligga någonstans mellan extremerna. Låt därför inte det nederländska valet ta för mycket uppmärksamhet från ditt sparande!

Senaste blogginlägg av investeringsbloggen

Marknadssyn: Lätta på gasen

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Erik Nordenskjöld, investeringsstrateg på Nordea, diskuterar hur han och hans strateg-kollegor tycker att investerare ska allokera sina tillgångar under nove...