Suck av lättnad efter franskt utfall

Michael Livijn
17-04-24 17:27 | Börs och investeringar | Investeringsbloggen

Efter mycket nagelbitande står det klart att andra omgångens kandidater i det franska presidentvalet den 7 maj blir Emmanuel Macron och Marine Le Pen. Från ett marknadsperspektiv en liten suck av lättnad då ”favoriten” Macron kom med. Många hade Le Pen som en av de två inför gårdagens första omgång, så det var knappast någon överraskning.

Möjligen, möjligen kan det bli en positiv reaktion på världens marknader i veckan då det värsta scenariot nu inte hände, att Le Pen skulle ställas mot Melenchon, den radikala vänsterns kandidat, som gjorde en stark slutspurt i valrörelsen.

Hursomhelst, det är inte förrän efter den 7 maj som en verklig lättnadssuck kan dras, givet att Macron vinner. Då kan en del av den politiska riskpremie som legat på Europa lätta, och det är inte omöjligt med en uppsida på 3-5 procent för europeiska aktier om så skulle ske.

Valet aktualiserar dock den fråga vi ställts inför ett antal gånger det senaste året: ska politiska event styra strategin? Vårt utgångsläge är nej. Vi gjorde inte några omallokeringar inför vare sig Brexit eller det amerikanska presidentvalet och vår syn på europeiska aktier styrs i första hand av fundamenta, inte kommande val. Det betyder såklart inte att vi struntar i politiken (denna text kan illustrera detta), men den är en av många variabler som vi tar in i analysen. Oftast får just politik de största rubrikerna, långt större än det som framförallt driver de långsiktiga riskpremierna, som ekonomin, vinsterna och värderingen av olika tillgångsslag.

Därför är det lätt att svepas med i den mediala malströmmen då det nästan alltid finns ett värsta-scenario som spinns från alla upptänkliga vinklar. Och i fallet Brexit (och för den delen Trump) inträffade detta värsta-scenario men marknadsreaktionen blev helt den motsatta. Lärdomen av detta är att det är vanskligt att ta ett portföljbeslut på ett politiskt event.

Vår övervikt i tillgångsslaget aktier (mot långa räntor) baserar sig på en global ekonomi som växer lite bättre i år relativt 2016, vilket ger utrymme för bättre vinster. Just vinsterna är centrala i vår bok, och vi ser en vinsttillväxt för globala aktier kring 7-9 procent i år. Med allra största sannolikhet kommer det franska valet inte att ändra på detta.

Inom aktier överviktar vi Europa, som släpat efter på vinst- och marginalsidan. Dessutom är värderingen inte lika ansträngd som till exempel i USA. Skulle Macron vinna i maj finns som sagt ytterligare uppsida i form av en minskad politisk riskpremie. Men det är på de fundamentala faktorerna vi överviktar Europa. Vår utgångspunkt för den 7 maj är att Le Pen inte är mäktigare än svärdet. Inte i detta fall.

Senaste blogginlägg av investeringsbloggen

Uppgången har mer att ge

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Vår chefsstrateg Michael Livijn presenterar strategin för september och diskuterar bland annat hur investerarna ska förhålla sig till den uppförsbacke som de...