Aktiefonder lockar men glöm inte att sprida riskerna!

Maria Rengefors
17-07-06 13:41 | Börs och investeringar | Maria Rengefors

Så har första halvåret 2017 passerat. Jag kan konstatera att vi återigen sett en stark utveckling för fonder både avkastnings- och intressemässigt. Svenskarnas vilja att spara i fonder verkar inte ha minskat trots orosmoln i världen, kanske främst av politisk karaktär.Det har varit stora inflöden till hela marknaden, med särskilt intresse för aktiefonder, under halvåret. Flödena till Nordeas fonder avspeglar också detta.

Tittar jag på vår fondlista kan jag se att av det dryga hundratalet fonder vi erbjuder så har 80 haft en positiv utveckling. Bäst har det gått för fonder med fokus på Asien och för fonder som placerar på Stockholmsbörsen. Intressant att notera är att våra aktivt förvaltade Sverigefonder genomgående utvecklats ett par procentenheter bättre än vår indexfond. Aktiv förvaltning lönar sig!

Sämst utveckling hade Nordeas Rysslandsfond som backade med lite drygt 12 procent*. Just Rysslandsfonder är intressant att titta på från ett riskspridningsperspektiv. 2016 steg Rysslandsfonder kraftigt, vår med nästan 60 procent. 2015 var också ett starkt år, upp lite drygt 14 procent, medan fonden (och marknaden) backade 2014 då fonden var ned med 36 procent. Ja, ni förstår, vissa marknader har kraftigare svängningar än andra. Det är därför det är så viktigt att sprida sina placeringar på olika marknader.

Engagerade unga

Jag har träffat en hel del unga sparare under vintern. Jag imponeras av deras engagemang, oavsett hur mycket eller lite man kan lägga undan. Det handlar om insikten att det lönar sig att börja tidigt, att det är roligt att ta makten över sin ekonomi och ha en plan för sitt sparande.

Samtidigt blir jag lite orolig när jag märker att just insikten om riskspridning inte är så stor. Stockholmsbörsen lockar mest och särskilt ett fåtal bolag verkar det som. Det här är en generation där finanskrisen 2008 bara är något man läst om. Vi som var med minns det som igår, till exempel att Stockholmsbörsen föll nästan 40 procent. Vår blandfond Stratega 50 med hälften aktier, hälften räntor föll under samma period 14 procent. Det belyser rätt väl vikten av riskspridning.

Priset för högre avkastning

Det går aldrig att helt stå emot fall på världens börser om man sparar i fonder med inslag av aktier, men det är priset man betalar för möjligheten till en högre avkastning. Det förstår alla i teorin, men när fallen kommer, för det gör de med jämna mellanrum, är det förstås jobbigt även om det långsiktigt bara blir ett hack i kurvan.

Sommar är oftast lika med semester. Dags att koppla bort och koppla av. Men blir det en regnig dag, lägg dig i soffan och träffa oss i ett online-möte. Då kan du bland annat ställa frågor om det här med riskspridning. I vår långsiktiga sparrekommendation utgör Sverigedelen ungefär 15 procent. Hur ligger du till? Det kan man alltid fundera över där i hängmattan.

Läs mer om fonder i Nordeas Fondmagasin

*) per 30 juni 2017

Senaste blogginlägg av Maria Rengefors

Maria Rengefors fondblogg

Styr upp premiepensionssystemet men straffa inte seriösa aktörer

Sparande och pension Maria Rengefors

Maria Rengefors, chef för Nordea fonder Sverige, bloggar om förslaget från Pensionsmyndigheten om 50% externt kapital

Stratega 70 och Småbolagsfond Norden bäst i klassen

Sparande och pension Maria Rengefors

Maria Rengefors bloggar om de två Nordeafonder som vann sina respektive kategorier vid Morningstar Awards i Sverige

Kvinna, ta makten över ditt fondsparande!

Sparande och pension Maria Rengefors

Maria Rengefors, Nordea Fonder Sveriges chef, bloggar om vår satsning på tjejkvällar där vi reder ut hur fondsparande fungerar

Stort eller smått, fondspara lönar sig

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Spara på lång eller kort sikt?