Starkt andrakvartal ger stöd åt globala aktier

Michael Livijn, chefsstrateg
17-08-11 11:45 | Börs och investeringar | Investeringsbloggen

Rapportsäsongen för det andra kvartalet börjar nu lida mot sitt slut och det är en fortsättning av de fina resultat som levererades under första kvartalet. Siffrorna är visserligen inte lika starka som då. Det beror dock på att baseffekterna, som var en del av storyn under det första kvartalet, inte påverkar lika mycket. Icke desto mindre är det solida siffror.

USA överträffar - som vanligt – förväntningarna. Hela 73 procent av bolagen slår estimaten, mot snittet 70 procent. Vad vi tar fasta på är ändå försäljningsökningen, som ser ut att hamna runt 5 procent. Det innebär att de höga marginalerna kan behållas och till och med ökas. Vinsttillväxten i årstakt kommer då att hamna kring 12 procent. Att fokus är så starkt på USA är inte så konstigt eftersom över 50 procent av de globala vinsterna genereras här. Är vinsterna svaga i USA är det stor risk att de är svaga i resten av världen också. Vinstrecessionen 2015-2016 kan tjäna som ett närtida exempel.

Synkroniserad tillväxt

Även i övriga regioner går utvecklingen åt rätt håll. Europa levererade en uppföljning på det fina första kvartalet och även här ligger vinsttillväxten bekvämt över 10 procent i årstakt. Japan och tillväxtmarknaderna går ännu bättre, med siffror runt eller norr om 20 procent. Kort sagt, den synkroniserade tillväxten globalt återspeglar sig även i vinsterna.

Att reaktionerna på marknaden varit något ljumma hänför vi till det faktum att det första kvartalet var en sådan positiv överraskning. Förväntningarna drogs därmed upp, kanske lite för mycket. Utvecklingen på valutamarknaden har också ett finger med i spelet, främst för Europa men även för Sverige då kronan följer euron. Den under sommaren allt starkare euron, mot framförallt dollarn, innebär en viss motvind, vilket så klart åkte in i estimaten och även i kursutvecklingen. USA, i dollar mätt, har fortsatt att tuffa på.

Globala aktier i lokal valuta (USA utgör över 50 procent av ett globalt index) har ökat med 12 procent i år, i svenska kronor mätt runt 5 procent.

Fortsatt övervikt för aktier

Sammantaget får ändå det andra kvartalet betecknas som ett bra kvartal, och framöver räknar vi med att vinstutvecklingen håller i sig. Därmed ser 2017 att gå mot en tvåsiffrig vinsttillväxt och vi har denna utveckling som ett av huvudargumenten till övervikten i aktier relativt långa räntor i vår taktiska strategi. Att därifrån förutsätta att kursutvecklingen fortsätter spikrakt uppåt är dock att vara lite väl optimistisk. Kom som sagt ihåg att året hittills varit ett bra aktieår och att en hel del av vinstutvecklingen redan ligger i kurserna.

Men med fortsatta vinstökningar anser vi att globala aktier har mer att ge.

Senaste blogginlägg av investeringsbloggen

Uppgången har mer att ge

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Vår chefsstrateg Michael Livijn presenterar strategin för september och diskuterar bland annat hur investerarna ska förhålla sig till den uppförsbacke som de...