Marknadssyn: Uppgången har mer att ge

Michael Livijn och Erik Nordenskjöld, investeringsstrateger
17-08-31 15:01 | Börs och investeringar | Investeringsbloggen

Starten på det andra halvåret har onekligen inneburit en del uppförsbacke. Globala aktier har fallit med runt 8 procent sedan mitten av juni och är nu tillbaka på strax över nollan. Likväl anser våra investeringsstrateger att vi knappast kan prata om någon stor korrektion. Till stora delar handlar det om en valutaeffekt då euron - och i tandem, kronan - förstärkts kraftigt. I lokal valuta är globala aktier upp med över 10 procent i år. Däremot har de mer riskfyllda ränteslagen haft en fortsatt stark utveckling, och de flesta krediter är upp över 5 procent.

Är det dags att börja tänka på refrängen och sikta på utgången? Läs vad våra strateger anser i investeringsstrategin för september (pdf, 3 MB) och hör vad vår chefsstrateg Michael Livijn säger i videon.

Senaste blogginlägg av investeringsbloggen

Starkt andrakvartal ger stöd åt globala aktier

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Vår chefsstrateg Michael Livijn summerar andra kvartalets bolagsresultat och diskuterar vad de indikerar om framtiden