Nordea Fonder vinner utmärkelsen Årets Fondbolag 2017

18-01-11 11:56 | Sparande och pension

Nordea Fonder har utsetts till årets bästa fondbolag 2017 av Fondmarknaden.se. Dessutom tar vi hem utmärkelserna för Årets Nordenfond och Årets Etikfond.

”Det här är bland annat resultatet av vårt beslut för fem-sex år sedan att stå för i huvudsak aktiv förvaltning. Jätteroligt för alla våra duktiga förvaltare och fantastiskt roligt att vi kan visa våra fondsparare att aktiv förvaltning lönar sig” säger Maria Rengefors, chef för Nordea Fonder Sverige.

Den fullständiga motiveringen från juryn är: ”Fondbolagets samtliga fonder placerar sig i toppskiktet i kategorierna Sverigefonder, Nordenfonder och Etikfonder där de dessutom tar hem utmärkelsen bästa fond i två av kategorierna. Med hänsyn till en övergripande helhetsbedömning av fondbolaget samt enskilda bedömningar av fonderna gör sig denna storbank förtjänt av utmärkelsen Årets Fondbolag 2017.”

Fondmarknaden.se är Sveriges största handelsplats för fonder och har delat ut priser till årets fondbolag och enskilda fonder i tio år. Utvärderingen av årets fonder har gjorts bland alla de drygt 1800 fonder som finns tillgängliga för handel på Fondmarknaden.se.

Vad gäller de enskilda fonderna tittar juryn bland annat på den riskjusterade avkastningen under de tre senaste åren. Den premierar även kvalitativa faktorer som kontinuitet i förvaltningsteamet och förvaltningens inriktning.

Mats J Andersson och Björn Henriksson vinner utmärkelsen Årets Nordenfond med Nordea Småbolagsfond Norden, ett pris de även tog hem i Morningstar Awards i mars förra året. Juryns motivering:

”En fond som under flera år funnits högt på listan över urval som bästa Nordenfond tar i år steget fullt ut med bred marginal. Fonden placerar i små-och medelstora företag som väljs med stor omsorg där mötet med företagen är av stor vikt i analysarbetet. Årets avkastning överstiger vid bedömningen sin kategorijämförelse med hela 8 procentenheter till normalrisk för sin kategori"

Priset för Årets Etikfond går till Nordea Klimatfond, förvaltad av Thomas Sörensen och Henning Padberg. Om vår klimatfond skriver juryn:

"I denna allt mer betydelsefulla fondkategori återfinns en fond som föregår med gott exempel i frågor och placeringar som gäller vår framtid inom miljö,- sociala- och affärsetiska områden. En större del av fondens medel placeras i bolag som förväntas gynnas, direkt eller indirekt, av de satsningar som görs för att lösa miljöproblemen. Förvaltaren har på ett framgångsrikt sätt hittat företag som gynnas av detta".

Läs fler nyheter

Visar 5 av 301 resultat

Economic outlook 2017

Säkra ditt försprång - delta i vårt Economic Outlook-webinarium

Makroekonomi

Anmäl dig till vårt webinarium och få nya Economic Outlook när den publiceras den 5 september.

Nordea branch

Svenska banker bäst och billigast i Europa

Om Nordea

Ny undersökning visar hur bra svenska banker faktiskt är.

3 viktiga frågor inom familjejuridik för dig som lever gift eller sambo

Privatekonomi

Chefsjuristen svarar på det du behöver veta om familjejuridik.

Följ med oss på EuroPride!

Om Nordea

Den 27 juli går startskottet för EuroPride Stockholm.

Första affärerna genomförda på we.trade – blockkedjeplattformen där Nordea är medutvecklare

Om Nordea

Nordea är en nyckelaktör i utformningen och införandet av den här avancerade lösningen.

Visar 5 av 301 resultat