Guld för Nordeas sparare i Olympiafonden

14-02-20 14:44 | Börs och investeringar | Privatekonomi | Maria Rengefors

Den självklara anledningen till att spara i fonder är att man vill ha bra avkastning - helt enkelt att låta pengarna växa. Men vi tycker också att det är viktigt att spara med hjärtat. Som sparare hos Nordea kan man alltid känna sig trygg med att pengarna används på ett ansvarsfullt sätt eftersom vi som aktiva ägare tar ansvar för de bolag vi investerar i. Bland Nordeas sparare finns det dessutom många som valt att avstå en del av avkastningen till förmån för något de verkligen gillar, nämligen svensk idrott.

Jag tänker på spararna i Nordea Olympiafond, som är en ideell fond, där spararna har ett stort hjärta för idrott och vill vara med och bidra till fortsatta OS-framgångar. Det gör man genom att helt enkelt avstå en del av fondförmögenheten i fonden varje år. Pengarna går till Sveriges Olympiska Kommitté, som bland annat använder dem i sitt topp- och talangprogram, som kan innebära allt från träningsläger, träningsbidrag och allmänt stöd för de som ingår i programmet. Fonden har funnits sedan 1988 och totalt har spararna bidragit med mer än 120 miljoner kronor. Tala om ideellt engagemang! Och tala om avkastning med ett mervärde, efter de senaste dagarnas guld- och silverregn.

Just årets OS har väckt många viktiga frågor kring till exempel mänskliga rättigheter och där Nordea, som är en av huvudsponsorerna, tagit initiativ till en dialog med Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) om hur sponsorer och SOK kan föra en dialog och påverka OS-arrangörer på bästa sätt.

Det ligger också i linje med vårt förhållningssätt i vår fondförvaltning – det vi kallar ansvarsfulla investeringar. Hellre dialog och försöka påverka för att försöka åstadkomma förändring, snarare än att utesluta och sälja av ett aktieinnehav.

Men, hur har det gått för fonden då? Rätt bra, tycker jag – upp 24 procent förra året och upp 3 procent i år (per den 19 februari).

Senaste blogginlägg av Maria Rengefors

Maria Rengefors fondblogg

Aktiefonder lockar men glöm inte att sprida riskerna!

Börs och investeringar Maria Rengefors

Maria Rengefors, chef för vårt svenska fondbolag, bloggar om att gardera sig genom riskspridning

Maria Rengefors fondblogg

Styr upp premiepensionssystemet men straffa inte seriösa aktörer

Sparande och pension Maria Rengefors

Maria Rengefors, chef för Nordea fonder Sverige, bloggar om förslaget från Pensionsmyndigheten om 50% externt kapital

Stratega 70 och Småbolagsfond Norden bäst i klassen

Sparande och pension Maria Rengefors

Maria Rengefors bloggar om de två Nordeafonder som vann sina respektive kategorier vid Morningstar Awards i Sverige

Kvinna, ta makten över ditt fondsparande!

Sparande och pension Maria Rengefors

Maria Rengefors, Nordea Fonder Sveriges chef, bloggar om vår satsning på tjejkvällar där vi reder ut hur fondsparande fungerar

Stort eller smått, fondspara lönar sig

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Spara på lång eller kort sikt?