Vårstädning bland Sverigefonderna

14-03-20 15:31 | Samhällsansvar | Börs och investeringar | Privatekonomi | Maria Rengefors

Vi fortsätter att göra förändringar i fondutbudet och just nu sker det i de fonder som placerar på den svenska aktiemarknaden.

I dagarna har till exempel alla som sparar i Sverigefonden och fonden Swedish Stars fått besked om att dessa fonder ska läggas samman under den sistnämndas namn. Samtidigt görs vissa förändringar av Swedish Stars placeringsbestämmelser, som i fortsättningen innebär att den kommer att kunna placera en liten del också i andra nordiska länder, vilket inte är helt ovanligt för Sverigefonder. Dessutom blir förvaltningsavgiften något lägre framöver.

Vi har tidigare gjort rejäla förändringar i det team som förvaltar våra Sverigefonder, där en ny chef och nya förvaltare finns på plats sedan i höstas och nya analytiker har anställts. Det nya teamet har arbetat fram en ny process för hur man ska välja ut aktier och är just nu mitt uppe i att förändra fonderna så att de ska spegla detta nya sätt att arbeta.

Den omstöpta förvaltningsprocessen innebär att man arbetar utifrån en hög ”active share”, som är ett mått på hur stor andel av innehaven som avviker från index, där ökad långsiktighet och noggrann analys, med tonvikt på bolagsbesök och dialog utgör viktiga komponenter i förvaltningen.

Kvar i huset finns som alternativ givetvis vår Indexfond Sverige, liksom våra aktivt förvaltade och prisbelönta småbolagsfonder med inriktning på Sverige och Norden.

Varför gör vi då dessa förändringar?  Det enkla svaret är att vi är helt enkelt inte nöjda med avkastningen. Då måste man se över både förvaltningsteam, de fondbestämmelser som reglerar hur förvaltarna kan jobba och så förstås vilka fonder man har. Det gör vi nu. Och det här är bara början, fler förändringar kommer. Allt för att ha ett erbjudande som ger dig som sparar en långsiktigt bra avkastning.

Nordea Swedish Stars är dessutom en föregångare i vårt fondsortiment. I fonden vill vi placera i bolag som är föredömen när det gäller att hantera risker och möjligheter relaterade till miljö, mänskliga rättigheter, arbetsvillkor och affärsetik. Sedan kombinerar vi det med traditionell finansiell analys. Vi kallar det för avkastning med ansvar.

Senaste bloggar

Stort eller smått, fondspara lönar sig

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Spara på lång eller kort sikt?

Vi agerar efter vår policy - inte bara tomma ord

Börs och investeringar Samhällsansvar Maria Rengefors

Maria Regnefors kommenterar rapporter kring svenska fondbolags investeringar i försvarsindustrin

Dags att höststäda fondportföljen

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Det är alltid engagemang som räknas

Om Nordea Maria Rengefors

Nordeas fondsparare förväntar sig att vi ska engagera oss.

Hållbart eller ansvarstagande?

Om Nordea Samhällsansvar Maria Rengefors

Så här ser vi på saken i vår fondförvaltning