Populärt att spara i blandformer

Shaking hands
14-05-23 8:38 | Börs och investeringar | Maria Rengefors

Under de senaste åren har vi haft stora inflöden till våra olika Strategafonder, som är så kallade blandfonder, det vill säga fonder som innehåller både räntebärande värdepapper och aktier. De som skiljer dem åt är hur stor andelen aktier i fonderna är.

Det enda du som sparare gör är alltså att välja hur stor andel aktier du vill ha, det vill säga väljer vilken av våra Strategafonder du vill spara i, och sedan sköter förvaltarna resten. De ser till att aktieplaceringarna görs efter marknadsläget och att balansen mellan räntor och aktier är på den nivå som du valt. En bekväm allt-i-ett-lösning alltså.

När vi frågar kunder varför de valt en Stratega så handlar det nästan alltid om just detta: man vill ha ett lite mer riskfyllt sparande med möjlighet till bättre avkastning, men man kan inte så mycket själv om aktier, alternativt har inte så mycket tid och vill hellre ha hjälp – både med placeringarna på aktiemarknaden, men också med att säkerställa att fördelningen mellan aktier och räntor förblir konstant över tid.

Självklart kan aktiva och insatta kunder själva eller med hjälp av en rådgivare, sätta ihop en helt egen kombination av aktiefonder och räntefonder. Det är det också många som gör och då framför allt inom ramen för Investeringssparkonto, en sparform som underlättar och onekligen bidragit till att allt fler gör omplaceringar av sitt sparande.

Personligen tycker jag att det är bra att det finns olika alternativ för våra kunder. Att den som är väldigt aktiv, har ett stort intresse och kan mycket, kan göra jobbet själv - samtidigt som de som inte kan så mycket om aktieplaceringar och hur man bör fördela sparandet mellan aktier, räntor och olika marknader, kan få hjälp med det. Något som innebär att fler kunder får möjlighet till den högre avkastning som placeringar på aktiemarknaden, med dess högre risk, också kan innebära.

Vi på Nordea är förstås glada för det förtroende som de stora inflödena till våra blandfonder är ett tecken på. Men vi inser också att med förtroende, följer ett stort ansvar att förvalta våra kunders pengar på bästa sätt – en uppgift vi tar på största allvar.

Senaste blogginlägg av Maria Rengefors

Maria Rengefors fondblogg

Kvinnor i alla åldrar - gör pensionären i dig en tjänst!

Fondbloggen Sparande och pension Maria Rengefors

Med anledning av internationella kvinnodagen bloggar vår fondbolagschef Maria Rengefors specifikt om kvinnor och pensionssparande

Maria Rengefors fondblogg

Premiepensionen - någon som bryr sig?

Sparande och pension Maria Rengefors

Så här sista dagen för att lämna in remissvar kring förändringen i PPM-systemet bloggar vår fondbolagschef Maria Rengefors om fördelarna och nackdelarna i fö...

Vi är bäst i klassen!

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

2017 var ett bra år för Nordea Fonder Sverige, bland annat utsågs vi till Årets Fondbolag.

Maria Rengefors fondblogg

Aktiefonder lockar men glöm inte att sprida riskerna!

Börs och investeringar Maria Rengefors

Maria Rengefors, chef för vårt svenska fondbolag, bloggar om att gardera sig genom riskspridning

Maria Rengefors fondblogg

Styr upp premiepensionssystemet men straffa inte seriösa aktörer