Stark inledning på fondåret

woman relaxing beach
14-07-09 13:16 | Privatekonomi | Sparande och pension | Maria Rengefors

Dags att summera första halvåret 2014. Först och främst är det oerhört glädjande att kunna konstatera att av de drygt 100 fonder vi erbjuder på svenska marknaden har alla utom tre ökat i värde (efter avgifter).  En bra start på året för spararna alltså.

Det här förklaras förstås av att det varit ett starkt börsår rent allmänt, och att flera av de fonder som haft det motigt de senaste åren nu stigit i värde. Typiskt sett fonder på tillväxtmarknader. Till exempel har Indienfonden stigit med närmare 30 procent, men då ska man komma ihåg att det skett efter långa perioder av negativ utveckling. En av de fonder som backat är Rysslandsfonden. Inte så konstigt med tanke på den politiska oro som råder i regionen.

Samtidigt har vi sett ett stort intresse för fortsatt fondsparande och vi har haft starka inflöden, i framför allt våra blandfonder. Att få en enkel lösning med en lagom mix av aktier och räntor och att slippa placera om för att behålla den balans man valt, lockar många. Det är också många kunder som väljer våra fonder inom Premiepensionssparandet.

Och på tal om Premiepensionssparandet så är det glädjande att du som kund nu kan se på Pensionsmyndighetens hemsida hur fonderna utvecklats efter den rabatt som vi ger inom systemet. Du hittar den informationen på Pensionsmyndighetens hemsida i tabellen över fondernas utveckling under fliken Värdeutveckling.

Vårt förändringsarbete fortsätter och ett erkännande fick vi alldeles nyligen när våra analytiker inom den svenska & nordiska fondförvaltningen rankades väldigt högt av finanskoncernen Thomson Reuters.

Det senaste som hänt är att vi har gjort det vi kallar en Ansvarsdeklaration på fondnivå. Då blir det enklare för dig som kund att se på vilket sätt vi tar ansvar i vår fondförvaltning för frågor som har med miljö, socialt ansvar och affärsetik att göra. Ansvarsdeklarationen hittar du på de specifika fondsidorna i vår Fondinformationstjänst.

Dessutom kan du numera se dina fondinnehav i vår mobilbank. Du har väl laddat ner eller uppdaterat appen?

Senaste bloggar

Stort eller smått, fondspara lönar sig

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Spara på lång eller kort sikt?

Vi agerar efter vår policy - inte bara tomma ord

Börs och investeringar Samhällsansvar Maria Rengefors

Maria Regnefors kommenterar rapporter kring svenska fondbolags investeringar i försvarsindustrin

Dags att höststäda fondportföljen

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

Det är alltid engagemang som räknas

Om Nordea Maria Rengefors

Nordeas fondsparare förväntar sig att vi ska engagera oss.

Hållbart eller ansvarstagande?

Om Nordea Samhällsansvar Maria Rengefors

Så här ser vi på saken i vår fondförvaltning