Nu förändrar vi Europafonderna

Hand in pen
14-09-08 10:31 | Sparande och pension | Maria Rengefors

Vi fortsätter att förändra och förbättra i vårt fondutbud. Högt upp på agendan just nu står våra Europafonder. Till att börja med har vi valt att slå ihop några Europafonder med i stort sett samma placeringsinriktning (Nordea Europafond, Nordea Selekta Europa och Nordea Europe Fund). Det var bara förvirrande och svårt att förstå varför vi hade flera fonder när de inte skiljde sig åt. Efter sammanslagningen från början av september blir därför bara Nordea Europe Fund kvar, en finlandsregistrerad fond som funnits sedan 1999 med gott om historisk utveckling att titta på.

Det leder mig in på det som är ännu viktigare: även om fonderna gett en positiv avkastning i kronor och ören, så har inte förvaltningen varit så framgångsrik som vi önskat i jämförelse med index. Därför har vi ett nytt förvaltarteam på plats. Precis som för vår sverigeförvaltning, kommer teamet att arbeta med en snävare fondportfölj. Arbetet med att lägga om förvaltningsstil mot färre innehav och högre active share pågår därför för fullt.

Även förändringen av våra Sverigefonder fortsätter. Pratade med ansvarig förvaltare häromdagen som berättade att under september är de helt klara med omläggningen av fonderna. Det är ett grannlaga arbete, där till exempel stora innehav som ska säljas av helt avvecklas på ett ansvarsfullt sätt, så att inte andelsvärdet påverkas negativt av det.

Det blir en intressant höst, och framför allt några intressanta år framöver – att spara i aktier är ett sparande på sikt och för både Europafonder och Sverigefonder gäller minst fem års placeringshorisont.

Senaste blogginlägg av Maria Rengefors

Maria Rengefors fondblogg

Kvinnor i alla åldrar - gör pensionären i dig en tjänst!

Fondbloggen Sparande och pension Maria Rengefors

Med anledning av internationella kvinnodagen bloggar vår fondbolagschef Maria Rengefors specifikt om kvinnor och pensionssparande

Maria Rengefors fondblogg

Premiepensionen - någon som bryr sig?

Sparande och pension Maria Rengefors

Så här sista dagen för att lämna in remissvar kring förändringen i PPM-systemet bloggar vår fondbolagschef Maria Rengefors om fördelarna och nackdelarna i fö...

Vi är bäst i klassen!

Sparande och pension Privatekonomi Maria Rengefors

2017 var ett bra år för Nordea Fonder Sverige, bland annat utsågs vi till Årets Fondbolag.

Maria Rengefors fondblogg

Aktiefonder lockar men glöm inte att sprida riskerna!

Börs och investeringar Maria Rengefors

Maria Rengefors, chef för vårt svenska fondbolag, bloggar om att gardera sig genom riskspridning

Maria Rengefors fondblogg

Styr upp premiepensionssystemet men straffa inte seriösa aktörer